top of page

Op deze manier profiteert Shopify flink van AI

Zoals veel bedrijven in deze tijd, is ook Shopify druk bezig met het innoveren met AI. Maar wat betekent dat voor de marktpositie van Shopify? Gaat het de concurrentie verpletteren met slimme algoritmes en gepersonaliseerde aanbevelingen? Of gaat het juist de klanten afschrikken met creepy advertenties en ongewenste aanbevelingen? In deze column gaan we het hebben over hoe Shopify nu al flink profiteert van AI.


Als je een Shopify-winkel hebt, weet je hoe belangrijk het is om je klanten een goede zoek- en winkelervaring te bieden. Je wilt dat ze snel en gemakkelijk de producten vinden die ze zoeken, en dat ze ook andere relevante producten ontdekken die ze misschien willen kopen.


Maar hoe doe je dat zonder veel tijd en geld te besteden aan het optimaliseren van je site? Het antwoord is: met de hulp van Google Cloud's Discovery AI-oplossingen.


Shopify kondigde gisteravond aan dat Google Cloud's Discovery AI-oplossingen nu beschikbaar zijn voor integratie en gebruik door handelaars op zijn platform.


De nieuwe integratie zal AI-gedreven oplossingen mogelijk maken in zoek-, personalisatie- en aanbevelingsfuncties. Met name de Google Cloud Retail Search zal klanten helpen bij het begrijpen van geavanceerde zoekopdrachten om relevante productontdekking te ondersteunen. Machine learning wordt ook gebruikt om de optimale categorisatie voor e-commerce sites te selecteren om zoekverlating te voorkomen. Denk aan een supermarkt waar je in loopt en de supermarkt weet precies wat je nodig hebt en het op de juiste moment aan je laat zien.


"Na verloop van tijd leert de AI de voorkeursvolgorde van producten voor elke pagina op een e-commerce site met behulp van historische gegevens, waarbij wordt geoptimaliseerd hoe en welke producten worden getoond voor nauwkeurigheid, relevantie en waarschijnlijkheid van het maken van een verkoop", legde een persbericht waarin de uitrol werd aangekondigd uit.


Resultaten zullen ook worden aangepast aan individuele shoppers met behulp van AI. Klantgedrag zoals klikken, aankopen en browsegeschiedenis worden opgepikt door de AI, die het vervolgens gebruikt om resultaten te cureren voor shoppers. De twee bedrijven merkten op dat alles anoniem gaat en dat gebruikers privacy wordt gewaarborgd.


"Shopify die Google Cloud's Discovery AI-technologie integreert in zijn enterprise retail-oplossing geeft de kracht van AI rechtstreeks in handen van hun klanten om alledaagse problemen op te lossen", zei Thomas Kurian, CEO van Google (GOOGL) Cloud.


"Nu zullen retailers hun digitale eigendommen kunnen verbeteren met betere productontdekkingservaringen, waardoor meer bevredigende winkelervaringen voor hun klanten worden gecreëerd."


Dit betekent dus ook meer sales en nog meer product-stickiness voor Shopify klanten en daarmee voor de shopify eco-systeem.


De Shop app


De Shop app is een nieuwe app van Shopify die moet concurreren met online marktplaatsen zoals Amazon en Alibaba. Zonder zelf ook maar één product zelf te bezitten en te verschepen.


Dit is wat je ermee kan:

- Je mobiele app-winkel personaliseren met je eigen logo, kleuren en producten.

- Je klanten op de hoogte houden van hun bestellingen met de 'Track with Shop'-knop, die hen laat zien waar hun pakket zich bevindt en wanneer het wordt bezorgd.

- Je klanten verleiden om meer te kopen met gepersonaliseerde product aanbevelingen, gebaseerd op hun eerdere aankopen en interesses.

- Je klanten sneller laten afrekenen met Shop Pay, een versnelde checkout die hun betalings- en verzendgegevens veilig opslaat.

- Je prestaties op de Shop app analyseren met belangrijke statistieken zoals impressies, favorieten, bestellingen en omzet.


Shopify heeft ChatGPT geïntegreerd in zijn Shop-app, die op een vergelijkbare manier werkt als Ask Instacart, waardoor klanten verschillende prompts kunnen gebruiken om producten te vinden die ze willen hebben.


"Zeg 'hallo' tegen je nieuwe winkel-BFF: de ChatGPT-aangedreven assistent van de @Shop-app staat klaar om te praten over producten, trends en misschien zelfs de zin van het leven", zei het bedrijf in een tweet. De app scoort goed in de appstore van google met 500k reviews en 4.7 sterren.