top of page

Welke van deze twee Amerikaanse EV-aandelen is nu het slimst voor beleggers?


In het kort

  • Lucid blijft voorlopig in het luxe segment hangen, maar mikt via een Uber-deal op robotaxi-groei

  • Rivian focust op toegankelijkere modellen en heeft een strategische voorsprong met zijn R2-lijn

  • Beide EV-spelers hebben kapitaalkrachtige partners, maar Rivian lijkt dichter bij structurele winst


Lucid blijft luxe, maar hoopt op robotaxi-revolutie

Lucid Group zet in 2025 nog altijd vol in op het hogere segment van de markt. De Lucid Air sedan begint nog steeds bij prijzen boven de $70.000, en het topmodel Sapphire kost zelfs $249.000. Daarmee blijft het merk buiten bereik van de gemiddelde consument. Dat is op zich geen nieuwe strategie want ook Tesla begon zo, maar waar Tesla snel schaalde met betaalbaardere modellen, laat Lucid dat tempo vooralsnog niet zien.


De introductie van de Gravity SUV bracht hoop op meer volume, maar de verwachtingen blijven beperkt. De totale productie voor 2025 wordt geschat op slechts 18.000 tot 20.000 voertuigen. Zelfs de aankomende ‘lagere’ Touring-variant zal volgens planning nog altijd tegen de $80.000 kosten.


Toch is er een factor die Lucid een extra groeikans geeft: het bedrijf haalde $300 miljoen op via een investering van Uber. De twee bedrijven gaan samenwerken aan een luxe robotaxi-programma dat op termijn voor extra afzet moet zorgen, los van particuliere kopers. De steun van de Saudische overheid (Lucids grootste aandeelhouder) zorgt er bovendien voor dat het bedrijf voorlopig ruimte heeft om verlieslatend te blijven. In de eerste helft van 2025 bedroeg het operationele verlies nog $1,5 miljard, en met een negatieve brutomarge van 99,26% is winstgevendheid nog ver weg.


Met een beurswaarde van $8 miljard en een koers van $24,75 blijft Lucid vooral een high-risk play met een niche-focus. Wie gelooft in de autonome mobiliteit van de toekomst zou hier kansen kunnen zien, maar de fundamentals blijven zwak.


Analisten lijken ook in te zien dat de fundamentals van Lucid voor nu nog te zwak zijn

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Rivian mikt op groei via bereikbare modellen

Rivian Automotive lijkt in 2025 een stap verder in zijn groeicurve. Het bedrijf koos een andere insteek dan Lucid en richt zich op het segment waarin Tesla minder actief is: elektrische pickups en avontuurlijke SUV’s. De R1T en R1S bedienen een bredere doelgroep en bieden een alternatief voor wie meer ruimte en robuustheid zoekt.


De echte katalysator moet echter de R2 worden. Deze nieuwe SUV-lijn, die volgend jaar verschijnt, zal starten vanaf $45.000. Daarmee richt Rivian zich duidelijk op een groter publiek, iets wat Tesla destijds veel succes bracht met de Model 3 en Model Y.


De R2-serie van Rivian moet het bedrijf verder gaan helpen

Bron: Rivian IR
Bron: Rivian IR

Financieel staat Rivian er niet slecht voor. Met een marktwaarde van $17 miljard en een koers van $13,65 heeft het bedrijf nog ruimte om te herstellen, zeker als de R2 goed wordt ontvangen. De productie in 2025 zal relatief vlak blijven, maar dat heeft te maken met aanpassingen in de fabriek in Illinois om een jaarlijkse capaciteit van 215.000 voertuigen mogelijk te maken.


De productie van deze R2-modellen begint in de eerste helft van 2026. Als dat op tijd en efficiënt gebeurt, zou Rivian mogelijk ook kleinere modellen zoals de R3 kunnen lanceren. Dat zou het bedrijf nog dichter bij structurele winstgevendheid brengen.


Positief is dat Rivian in het eerste kwartaal van 2025 voor de tweede keer op rij een positieve brutomarge boekte. Dat was voor Volkswagen reden om $1 miljard extra in het bedrijf te steken. Hoewel de brutomarge met –9,88% nog steeds negatief is, vormt dit een duidelijke verbetering ten opzichte van concurrent Lucid.


Ook Wall Street ziet in dat Rivian er fundamenteel beter op staat dan Lucid

Bron: CNBC
Bron: CNBC

Beleggers kiezen in 2025 liever schaal dan luxe

Rivian en Lucid begonnen hun traject met verschillende uitgangspunten. Lucid zette in op technologie en luxe, Rivian op bereikbare innovatie en avontuur. In 2025 werpt die tweede aanpak duidelijk meer vruchten af. De markt lijkt Lucid nog altijd af te straffen voor de lage productievolumes, hoge prijzen en trage schaalvergroting.


Dat Lucid nu kiest voor een samenwerking met Uber voor een robotaxi-netwerk is strategisch slim, maar zal tijd vergen. De markt voor autonome mobiliteit is in opkomst, maar verre van mainstream. Tot die tijd blijft het bedrijf afhankelijk van vermogende consumenten, en dat maakt het kwetsbaar.


Rivian heeft daarentegen een duidelijke groeistrategie. De R2 opent een veel grotere markt, en het bedrijf heeft de steun van een gevestigde speler als Volkswagen. Belangrijker nog is dat Rivian al stappen richting winst laat zien, terwijl Lucid nog steeds verlies draait met nauwelijks uitzicht op verbetering.


Beide bedrijven zijn in transitie, maar het verschil zit in de versnelling. Rivian versnelt richting schaal, Lucid blijft nog hangen in exclusiviteit. Voor beleggers die in 2025 kiezen tussen deze twee EV-spelers, lijkt Rivian dan ook de logische winnaar.

 
 
 

Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page