top of page

Hier kunnen alle export sectoren in de EU last van krijgen

In het kort:

  • De Europese Unie is van plan om deze week de tarieven op Chinese elektrische voertuigen (EV's) te verhogen tot tussen de 20-30%.

  • Chinese autofabrikanten kunnen EV's produceren tegen 25% lagere kosten dan Europese en Amerikaanse concurrenten dankzij aanzienlijke staatssteun.

  • Mogelijke Chinese tegenmaatregelen kunnen Europese exporten, zoals kaas en cognac, treffen.


Deze week wordt verwacht dat de Europese Unie haar plannen voor verhoogde tarieven op Chinese elektrische voertuigen (EV's) zal onthullen. Dit is een reactie op zorgen dat Chinese autofabrikanten, dankzij aanzienlijke staatssteun, EV's tegen kunstmatig lage prijzen op de Europese markt brengen. Momenteel bedraagt de standaardimportheffing 10%, maar deze zou voorlopig kunnen worden verhoogd naar 20-30%, mogelijk zelfs 30-50% in een risicoscenario, zoals geschetst door Citi-analisten.


De groei van Chinese EV-import de afgelopen jaren:

BRON: China Passenger Car Association/Reuters


Volgens een rapport van de Zwitserse bank UBS kunnen Chinese bedrijven zoals BYD auto's produceren tegen 25% lagere kosten dan hun Europese en Amerikaanse tegenhangers. Dit voordeel komt voort uit efficiënte productieprocessen en aanzienlijke subsidies vanuit de Chinese overheid, onderdeel van de "Made in China 2025" strategie. Hierdoor kunnen Chinese fabrikanten concurrerende prijzen aanbieden, wat de Europese en Amerikaanse markten verstoort.


De potentiële invoering van hogere tarieven heeft gemengde reacties opgeroepen binnen de industrie. Europese autofabrikanten, zoals BMW en Mercedes-Benz, vrezen mogelijke Chinese tegenmaatregelen die hun export naar China zouden kunnen treffen. Carlos Tavares, CEO van Stellantis, waarschuwt voor een "Darwinistische" strijd met Chinese concurrenten, wat zou kunnen leiden tot grote negatieve gevolgen in Europa.


Eerder dit jaar heeft de VS de tarieven op Chinese elektrische voertuigen verhoogd van 25% naar 100%, een drastische maatregel die deel uitmaakt van een breder pakket om de binnenlandse industrie te beschermen. Ook Turkije heeft recent aangekondigd een extra tarief van 40% in te voeren op Chinese voertuigen. Deze stappen benadrukken de wereldwijde bezorgdheid over de impact van goedkope Chinese EV's op lokale markten.


Terwijl Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, aandringt op een "de-risking" benadering ten opzichte van China, heeft ze aangegeven dat de EU niet zal aarzelen om haar industrieën en banen te beschermen. De anti-subsidieonderzoeken, gestart in oktober, omvatten ook andere sectoren zoals zonne-energie en warmtepompen, die volgens de EU worden ondermijnd door goedkope Chinese exporten.


Indien de EU daadwerkelijk besluit om de tarieven te verhogen, zal dit waarschijnlijk leiden tot een periode van spanningen tussen Europa en China. Experts verwachten dat Beijing zal reageren met tegenmaatregelen die een breed scala aan Europese exportproducten kunnen raken. De industrie moet zich voorbereiden op een veranderende markt, waarbij bescherming tegen goedkope importen hand in hand zal gaan met de noodzaak om de concurrentiepositie te versterken. Het is dus nog maar de vraag wie er uiteindelijk het hardst geraakt zal worden door deze importheffingen.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Komentar


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!