Drie groeiaandelen voor de komende tien jaar
In het kort:
Na een onrustige periode op de beurs vertonen groeiaandelen steeds meer tekenen van herstel.
In dit artikel bespreken we drie bedrijven die indrukwekkende resultaten hebben gerapporteerd en veelbelovende groeivooruitzichten hebben.
Deze drie marktleiders zijn goed gepositioneerd voor een sterk decennium, gezien hun huidige waarderingen en groeipotentieel.
Groeiaandelen hebben beleggers de afgelopen jaren op een spannende rit meegenomen. Vooral na de recente val van de Nasdaq in 2022 zijn beleggers erg nerveus. Hoewel de index dit jaar met 30% is gestegen, worden veel groeiaandelen nog steeds ver onder hun all-time highs verhandeld. Dit biedt een unieke kans voor investeerders die oog hebben voor de kansen op de lange termijn. Laten we eens gaan kijken naar drie interessante groeiaandelen die het goed kunnen gaan doen voor de komende tien jaar volgens analisten.
Airbnb
Hoewel de koers van Airbnb sinds haar IPO met ongeveer 10% is gedaald, wijzen recente cijfers op een mogelijke ommekeer. Met een stijging van 45% dit jaar alleen al toont Airbnb een opmerkelijke veerkracht. De aanzienlijke omzetverdubbeling in de afgelopen twee jaar, in combinatie met een record-winstmarge van 26% in het tweede kwartaal, benadrukt het potentieel van het bedrijf.
Terwijl de wereld de gevolgen van de pandemie een aantal jaar geleden begon te voelen, namen veel beleggers aan dat de reisindustrie, inclusief bedrijven zoals Airbnb, zwaar getroffen zouden worden. En inderdaad, in de beginfase werd het bedrijf ook zwaar getroffen. Echter, met het herstel van internationaal reizen, met name in de APAC-regio, is Airbnb gepositioneerd om enorm te gaan profiteren. Recentelijk meldde het bedrijf een groei van meer dan 40% in geboekte nachten in de APAC-regio en een toename van 34% in grensoverschrijdende boekingen.
Dit is deels doe te schrijven aan de veranderende reisgewoontes van mensen. Zo blijven gasten bijvoorbeeld langer op één plek. Deze langere verblijven vertalen zich in hogere inkomsten, omdat een langer verblijf betekent dat er meer dagen worden geboekt en gasten mogelijk meer gebruik maken van aanvullende diensten of voorzieningen die door de host worden aangeboden.
Daarnaast lijkt het groeiende enthousiasme voor reizen na periodes van lockdown en reisbeperkingen ook een positieve invloed te hebben op het aantal huiseigenaren dat geïnteresseerd is in het vermelden van hun vastgoed op het platform. Omdat reizen weer populairder wordt en mensen over de hele wereld hun koffers inpakken, zien vastgoedbezitters een gouden kans om extra geld te verdienen door hun woningen beschikbaar te stellen voor gasten. Deze toename in het aanbod zorgt niet alleen voor meer keuze in beschikbare accommodaties op Airbnb, maar trekt ook een breder scala aan reizigers aan. Dit is een erg krachtig effect en wordt ook wel eens netwerkeffecten genoemd.
De succesvolle uitbreiding van Airbnb naar markten zoals Brazilië en Duitsland - nu de snelst groeiende markten - laat zien dat hun verhuurconcept wereldwijd aanslaat, ongeacht culturele of geografische verschillen. Met het oog op uitbreiding naar regio's als Azië, Latijns-Amerika en de rest van Europa, belooft de toekomst veel groei voor het bedrijf.
Warren Buffet gaf ooit het advies: "Het is verstandiger om een geweldig bedrijf te kopen tegen een redelijke prijs dan een redelijk bedrijf tegen een geweldige prijs." Gezien Airbnb's verwachte jaarlijkse groei van ruim 10% en hun solide winstmarges, lijkt hun PE-ratio van 35 erg redelijk en acceptabel.
Wil je meer lezen?
Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.
Comments