top of page

Apple Schudt de AR/VR Wereld Op: Dit kan $20 Miljard extra omzet betekenen

In het kort:

  • Volgens Morgan Stanley zou Apple's langverwachte augmented en virtual reality product een solide opbrengst kunnen genereren voor de iPhone-maker op de lange termijn.

  • Technologische verbeteringen, groeiende use cases en goedkopere producten kunnen de totale markt voor augmented reality en virtual reality headsets doen groeien naar $100 miljard in 2030 en $500 miljard in 2037.

  • Ondanks de opwinding over het nieuwe product, merkt Ross Sandler van Barclays op dat Apple lagere prijspunten nodig zal hebben om mainstream adoptie te stimuleren.

Vorige week heeft Erik Woodring van Morgan Stanley in een notitie aan klanten gesuggereerd dat Apple's zeer verwachte augmented en virtual reality product op de lange termijn een flinke beloning kan opleveren voor het bedrijf. AR/VR vertegenwoordigt momenteel minder dan 1% van de inkomsten, maar volgens Woodring zou AR/VR "Apple's volgende $20 miljard+ computerplatform" kunnen worden. Met dit in het achterhoofd, heeft hij zijn prijsdoel voor aandelen verhoogd naar $190. Het staat nu op 180 dollar.


Het zou niet de eerste keer zijn overigens.. Zie omzet groei van Airpods sinds 2017. In 2021 hadden Airpods netzoveel omzet als de helft van ASML's jaaromzet. Netzoveel als 4x Snapchats revenue en ga zo maar door.

Deze analyse komt net voor de Worldwide Developers Conference van Apple volgende week, waar verwacht wordt dat het technologiebedrijf zijn mixed-reality headset zal onthullen. Dit zou de eerste nieuwe grote productlijn van het bedrijf zijn sinds de lancering van de Apple Watch in 2014.

Erik Woodring stelt verder dat technologische verbeteringen, groeiende use cases en lagere geprijsde producten de totale markt voor augmented reality en virtual reality headsets naar $100 miljard tegen 2030 en $500 miljard tegen 2037 kunnen duwen. "We geloven dat de lancering van Apple's AR/VR headset een katalysator kan zijn voor marktuitbreiding, net zoals vorige productlanceringen van Apple de marktuitbreiding over smartphones, tablets, en wearables hebben gestimuleerd," schreef Woodring.

Bovendien verwacht hij dat de Apple headset zich zal onderscheiden van concurrenten door een scala aan gespecialiseerde functies aan te bieden, zoals een home screen functie die een 3D iPhone display nabootst, en de mogelijkheid voor gebruikers om de headset te bedienen zonder handcontrollers, door middel van gebaren en oogbewegingen.

Maar ondanks al deze enthousiaste voorspellingen en de opwinding die het nieuwe product zou kunnen genereren, merkt Ross Sandler van Barclays op dat Apple lagere prijspunten nodig zal hebben om mainstream adoptie te stimuleren. Daarnaast wijst hij op het belang van een "killer app" om meer dagelijkse actieve gebruikers aan te trekken naar een momenteel kleine markt. Meta heeft ook een goedkopere VR/AR bril gelanceerd gisteren!


Zoals altijd, staat of valt de succes van een nieuw product met de reactie van het publiek. Zal Apple's nieuwe mixed-reality headset de game-changer zijn die velen verwachten? We zullen moeten afwachten wat de Worldwide Developers Conference volgende week brengt.


Laat altijd een like achter als je een artikel tof vindt! Dan maken we meer ervan!


21 - 25 Juni gaan we met de community naar Spanje! Er zijn nog een aantal plekken beschikbaar dus wees er snel bij! Lees hier meer informatie! Je mag ook een partner meenemen!


Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!