top of page

Word jij opgelicht in de supermarkt?

In het kort:

  • De Consumentenbond klaagt fabrikanten aan wegens 'krimpflatie', het fenomeen waarbij de inhoud van een product afneemt terwijl de prijs gelijk blijft of zelfs stijgt.

  • Consumenten kunnen tot 28% meer betalen voor hetzelfde product puur en alleen vanwege krimpflatie.

  • Ondanks oproepen tot meer transparantie vanuit supermarkten en fabrikanten rondom deze ontwikkelingen, hebben gesprekken met brancheorganisaties niets opgeleverd.


Veel Nederlanders en nu ook De Consumentenbond klagen over krimpflatie. Producten krijgen stiekem minder inhoud, maar worden voor dezelfde of zelfs een hogere prijs verkocht. Het resultaat? Consumenten krijgen minder waar voor hun geld. Het is een ontwikkeling waar veel Nederlanders enorm veel last van hebben. In de afgelopen maanden heeft de Consumentenbond dan ook niet stil gezeten, maar meer dan 1300 meldingen verzameld over deze subtiele manier van prijsverhoging.


Hoewel inflatie een bekend economisch fenomeen is en vaak wordt besproken in de media, vliegt krimpflatie over het algemeen onder de radar. En dat is precies waar bedrijven op gokken; kleine veranderingen worden vaak niet opgemerkt, maar tikken op de lange termijn wel degelijk aan.


En krimpflatie gaat meestal niet zomaar over een klein verschil in prijs. Volgens berekeningen van de Consumentenbond zijn consumenten soms tot 28% duurder uit voor een product vanwege krimpflatie. Stel je voor dat je bijna een derde meer betaalt voor dat pak waspoeder of die fles zonnebrand, zonder dat de kwaliteit of hoeveelheid ook maar iets omhoog gaat.


Ondanks deze groeiende onrust onder consumenten lijkt het alsof fabrikanten en supermarkten de ernst van de situatie totaal niet inzien. De Autoriteit Consument & Markt heeft eerder dit jaar al opgeroepen tot meer transparantie, zoals het duidelijk vermelden van wijzigingen op verpakkingen. Supermarkten en fabrikanten negeren deze oproep echt volledig en lijken geen waarde te hechten aan hun klanten.


De Consumentenbond heeft er genoeg van gehad en stapt naar de rechter. "Wij vinden krimpflatie een oneerlijke handelspraktijk en willen weten of de rechter dat ook zo ziet", benadrukt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond. Met deze insteek wil de bond een aantal voorbeelden van krimpflatie voorleggen aan de rechter.


Het gaat hier niet om enkele uitzonderlijke gevallen. Vrijwel alle grote merken, zoals Sportlife, Ariel en Andrélon hebben minder product in hun verpakkingen gestopt terwijl de prijs gelijk is gebleven. En het wordt nog erger. Bij producten zoals Vanish Oxi Action-vlekkenverwijderaar en Vision-zonnebrandmiddel is de inhoud verminderd én de prijs zelfs fors verhoogd. Hierdoor betalen consumenten respectievelijk 13 en 28 procent meer voor hetzelfde product.


De strijd tegen krimpflatie

Toch zijn er wel nog wat tekenen van hoop. Als we bijvoorbeeld naar het buitenland gaan, zien we dat in Frankrijk de supermarktketen Carrefour het heel anders aanpakt. Zij waarschuwen hun klanten voor krimpflatie met duidelijke bordjes bij de producten. Een transparante en klantvriendelijke aanpak die volgens de Consumentenbond als voorbeeld zou moeten dienen voor Nederlandse supermarkten.


"Consumenten ergeren zich enorm aan stiekeme prijsverhogingen. Het is onbegrijpelijk dat supermarkten en fabrikanten weigeren hierover transparant te zijn", stelt Molenaar. En met de opkomst van dit soort praktijken is het duidelijk dat consumenten hun stem willen laten horen en dat ze zich niet langer op de kop laten zitten. In plaats van te wachten op actie vanuit de industrie, gaat de Consumentenbond nu een stap verder en stapt naar de rechter.


Het blijft afwachten wat de uitkomst zal zijn, maar één ding is zeker: de strijd tegen krimpflatie is meer dan terecht en zal verder moeten worden gezet. Consumenten verdienen openheid, eerlijkheid en waar voor hun geld.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Comments


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!