Slecht nieuws voor Chinese EV-bedrijven
In het kort:
President Joe Biden zal naar verwachting nieuwe tarieven op Chinese producten aankondigen, met een aanzienlijke verhoging van de tarieven op elektrische voertuigen (EV's).
De nieuwe tarieven omvatten ook verhogingen op halfgeleiders en zonne-energieapparatuur, evenals medische benodigdheden zoals spuiten en persoonlijke beschermingsmiddelen.
Deze maatregelen, die de bestaande "Section 301 tariffs" herzien, richten zich op sectoren die van strategisch competitief en nationaal belang worden geacht.
De Amerikaanse president Joe Biden staat op het punt om nieuwe tarieven aan te kondigen die gericht zijn op strategisch belangrijke sectoren uit China, waaronder een significante verhoging van de tarieven op elektrische voertuigen (EV's). Deze actie, die de bestaande tarieven ingesteld door voormalig president Donald Trump voortzet, maar ook nieuwe tarieven op halfgeleiders, zonne-energieapparatuur en medische benodigdheden introduceert, markeert een belangrijk moment in de handelsbetrekkingen tussen de VS en China.
De aanpassing van de zogenaamde “Section 301 tariffs” benadrukt de focus van de Biden-administratie op industrieën die zij beschouwt als van cruciaal competitief en nationaal veiligheidsbelang. Deze benadering reflecteert de groeiende zorgen over de afhankelijkheid van cruciale technologieën en materialen uit China, waarbij de VS streeft naar meer zelfvoorziening en veiligheid in haar toeleveringsketens. De voorgestelde tarieven kunnen leiden tot vergeldingsmaatregelen van China, vooral op een moment waarop de spanningen tussen 's werelds twee grootste economieën sowieso al verhoogd zijn.
De maatregelen gaan ook zeker invloed hebben op de prijzen voor consumenten en bedrijven, en daarmee mogelijkerwijs leiden tot verdere inflatie binnen de VS. Dit is een delicate balans voor Biden, die herkozen wil worden en zijn benadering in contrast wil zetten met die van zijn Republikeinse tegenstander, Donald Trump, wiens beleid hij te ongenuanceerd en inflatiebevorderend beschouwt. De aankondiging van deze verhoogde tarieven heeft al invloed op de aandelen van Chinese autofabrikanten zoals Li Auto, NIO Inc, XPeng, en BYD, die allemaal een daling van 2-3% lieten zien op de dag van de aankondiging.
De verhoging van de tarieven strekt zich ook uit tot kritische mineralen, zonneproducten en batterijen die uit China worden ingevoerd. Deze beweging heeft tevens gevolgen voor Amerikaanse EV-makers zoals Tesla, Rivian en Lucid, die de druk voelen van potentieel goedkopere Chinese importen. De Biden-administratie heeft moeite met het bedenken van een strategie om Amerikaanse consumenten te ontmoedigen om goedkope schone energiegoederen uit China te kopen. Ondanks een bestaand tarief van 25%, dat Chinese EV's grotendeels buiten de Amerikaanse markt heeft gehouden, zorgt de versnelde productie in China ervoor dat de markt overspoeld kan worden met goedkopere importen.
Ook de voormalige president Trump, die vermoedelijk de Republikeinse presidentskandidaat zal zijn, heeft wederom harde kritiek geuit op China. Hij heeft een belasting van 60% voorgesteld op alle Chinese importen, met een specifiek verhoogd tarief van 100% op EV's. Tijdens een campagne-evenement in Ohio waarschuwde Trump dat een plan van het Chinese BYD om een productiefaciliteit in Mexico te bouwen, een manier is om de Amerikaanse tarieven te omzeilen.
De verhoging van de importtarieven is slechts een deel van een breder beleid van Biden om de Amerikaanse handelsrelaties opnieuw vorm te geven, inclusief strengere tarieven op Chinese metalen producten en een onderzoek naar Chinese handelspraktijken in de scheepsbouw en maritieme sectoren. Deze stappen weerspiegelen een verschuiving weg van het vrijhandelsconsensus die ooit de norm was in Washington en onderstrepen dat Amerika deze handelsoorlog nu echt met gestrekt been in gaat.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Commenti