top of page

Het geheime wapen van Facebook

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023

Bijna drie miljard mensen loggen minimaal één keer per maand in op één van platformen van Facebook. Dat is bijna 40% van de totale bevolking en dit aantal neemt jaarlijks toe! De bekendste platformen zijn de Facebook-site zelf, WhatsApp en Instagram, waar een breed scala aan producten aangeboden wordt zoals FB-groups, FB-marktplaats, FB-shops, e-commerce, payments en Instagram reels. De laatste jaren biedt FB ook steeds meer hardware producten aan. Naast videocommunicatie apparaat Portal heeft Facebook verscheidene VR- en AR brillen in zijn assortiment. Niet geheel toevallig, want deze producten zullen onderdeel zijn van de volgende meesterzet van Zuckerberg: de metaverse. Volgens Zuckerberg zal de metaverse niet alleen het volgende hoofdstuk van het internet worden, maar ook het volgende hoofdstuk van het bedrijf. Hij denkt zelfs dat men Facebook binnen afzienbare tijd niet meer als een sociaal mediabedrijf ziet, maar als een bedrijf wat zich voornamelijk bezighoudt met de metaverse. Wat is de metaverse nou eigenlijk? Is het een utopie of de werkelijkheid van de toekomst?


De metaverse is een digitale wereld waar mensen kunnen bewegen tussen verschillende apparaten en kunnen communiceren in een virtuele omgeving. Volgens Zuckerberg zullen mensen niet kijken naar het internet, maar onderdeel van het internet zijn. Gebruikers kunnen zichzelf uiten via avatars, digitale kleding, digitale goederen, en de apps die ze hebben, welke ze meenemen van de ene plek naar de andere plek. Een groot onderdeel van de digitale ervaring is de mogelijkheid om je eenvoudig van de ene plek naar de andere plek te verplaatsen. Dit klinkt nog wat abstract dus om het een en ander te vereenvoudigen is hier een voorbeeld: stel je voor dat je over straat loopt en ineens trek krijgt. Meteen naast je verschijnt een automaat, gevuld met de producten die je in gedachten had. Je stopt, kiest een artikel uit de automaat, het wordt naar je huis gestuurd, en je loopt rustig verder. Momenteel kun je het internet alleen beleven als je er naartoe gaat, maar met nieuwe apparaten en technologieën zullen we het elke dag en overal kunnen ervaren.


In 2014 zette Mark Zuckerberg de eerste stappen voor dit masterplan toen hij het bedrijf Oculus VR overnam voor 2 miljard US dollar. Oculus VR stond vooral bekend om zijn Oculus Rift, de virtual reality bril die ontwikkeld was voor gaming doeleinden. Zuckerberg gaf destijds al aan de bril ook in te willen zetten voor andere doeleinden, zoals onderwijs- of medische doeleinden. Inmiddels worden de brillen al voor verschillende activiteiten gebruikt. Zo gebruikt Walmart de Oculus brillen om hun werknemers te trainen voor scenario’s die niet in het echte leven nagebootst kunnen worden, denk aan extreme weersomstandigheden of Black Friday. Daarnaast wordt er samengewerkt met het kinderziekenhuis in Los Angeles om een VR-simulatie na te bootsten die medische studenten en personeel in zeldzame, maar risicovolle pediatrische traumasituaties plaatst, waar beslissingen van een fractie van een seconde bepalen of een patiënt leeft of sterft.


Om van de metaverse een succes te maken is het van belang dat Facebook eerst zijn gebruikers naar het platform weet te krijgen. Dit zullen ze realiseren door het platform zo toegankelijk en goedkoop mogelijk te maken. Een bekende formule waarbij Zuckerberg met behulp van netwerkeffecten het platform zal laten groeien, alvorens er überhaupt geld verdiend wordt. Deze visie komt ook tot uiting in de Oculus producten welke de afgelopen jaren goedkoper zijn geworden terwijl de kwaliteit verbeterd is. Ook investeert Facebook flink in gameontwikkelaars van AR en VR games. Omdat het voor desbetreffende developers op dit moment nog niet winstgevend is om games te produceren, gezien de vraag naar desbetreffende producten te klein is, investeert FB zelf in hen om aanbod te creëren, waardoor het aanbod aantrekkelijker wordt voor gebruikers.


Dat Facebook groot inzet op de metaverse is goed te zien aan hun werknemers allocatie. Op dit moment werkt zo'n 20% van de werknemers van Facebook aan AR en VR. Hoeveel Facebook precies investeert aan de metaverse is onduidelijk. David Wehner, CFO van Facebook, blijft er bewust geheimzinnig over, maar gaf in de meest recente earnings call aan dat het om miljarden per jaar gaat.


Mark Zuckerberg wil het nieuwe computing platform (de opvolger van desktop en mobiel) bouwen wat in zijn ogen de metaverse gaat worden. Hiermee hoopt Facebook de positie te verwerven die Apple en Google momenteel genieten met hun app stores. Het lijkt erop dat Facebook al zijn producten die het nu aanbiedt binnen de Metaverse samen wil brengen. Facebook shops, Facebook payments en hun e-commerce initiatieven zijn op dit moment al fantastische producten om aan hun gratis apps geld te verdienen, maar bieden tevens geweldige mogelijkheden binnen de metaverse. Facebook heeft de netwerkeffecten en kwaliteitsproducten om deze initiatieven tot een succes te maken, waarmee het financiële risico op falen van de metaverse verkleind wordt. De metaverse is een bet op het visionairschap van Mark Zuckerberg. Als het verleden een garantie is voor de toekomst, dan zal de visie van Mark ook ditmaal uitkomen en zal de metaverse de werkelijkheid van de toekomst zijn.