Een Chinese markt breekt records: Goed voor deze aandelen
- Rens Boukema
- 12 okt 2024
- 3 minuten om te lezen
In het kort:
De autoverkoop in China steeg in september met 4,3% ten opzichte van een jaar eerder, na vijf maanden van dalingen, dankzij subsidies van de overheid.
De groei kwam volledig van elektrische voertuigen (EV's) en plug-in hybrides (PHEV's), waarvan de verkoop met 50,9% toenam en 52,8% van de totale verkopen uitmaakte.
Tesla verkocht in september 72.000 voertuigen in China, een stijging van 66% jaar-op-jaar, terwijl Chinese EV-producenten zoals BYD en Xpeng ook recordverkopen noteerden.
In september 2024 zag de Chinese automarkt een opleving na vijf maanden van dalingen, dankzij een subsidieregeling van de overheid die gericht was op de stimulering van de verkoop van elektrische voertuigen (EV's) en plug-in hybrides (PHEV's). De verkoop van personenauto's steeg in totaal met 4,3% op jaarbasis naar 2,13 miljoen voertuigen, een stijging van 90.000 ten opzichte van dezelfde maand in 2023, aldus de China Passenger Car Association (CPCA). Voor de eerste negen maanden van het jaar nam de autoverkoop met 1,9% toe, vergeleken met dezelfde periode in 2023.
De groei in september kwam volledig voort uit de verkoop van elektrische voertuigen en plug-in hybrides, die met 50,9% toenamen. Deze categorie, door de CPCA geclassificeerd als 'nieuwe energievoertuigen', maakte voor het derde opeenvolgende kwartaal meer dan de helft (52,8%) van de totale autoverkoop in China uit. In totaal werden er in september 1,12 miljoen nieuwe energievoertuigen verkocht, terwijl de verkoop van traditionele benzineauto's verder bleef krimpen.
De ontwikkeling van het aantal NEV (New Energy Vehicles in China):
Bron: cnevpost
Een belangrijke drijfveer voor deze groei was de verdubbeling van de subsidies voor consumenten die hun oudere voertuigen inruilen voor EV's. De Chinese overheid kondigde in juli 2024 een verhoging van de subsidie aan tot ruim $2.800 per ingeruild voertuig, wat het enthousiasme onder autokopers duidelijk heeft aangewakkerd. Tot eind september hadden 1,1 miljoen consumenten zich geregistreerd voor deze subsidieregeling.
Tesla, dat sterk afhankelijk is van de Chinese markt, noteerde in september een verkoop van meer dan 72.000 voertuigen, een stijging van 66% jaar-op-jaar (verkopen binnen China, dusw niet export voertuigen). Het bedrijf voerde ook extra incentives in boevenop de staatsteun, zoals 0%-financiering, om de verkoop te stimuleren. Tesla produceerde in september ook nog eens 16.121 voertuigen in China voor export, wat een daling is ten opzichte van de 23.000 van de maand ervoor. In totaal verkoopt Tesla ongeveer een derde van zijn voertuigen in China. Tesla noteert op dit moment een marktaandeel in de NEV-sector steeg naar 6,4%. Tegelijkertijd bleef BYD domineren, met een marktaandeel van 18,3% van de totale personenautomarkt in China.
Tesla verkopen in China (inclusief export):
Bron: cnevpost
Chinese fabrikanten zoals BYD en Xpeng hadden ook hun beste maand ooit, waarbij BYD opviel met een verkoopstijging van 45,9% in september vergeleken met een jaar eerder. BYD verkocht 419.426 voertuigen in die maand, waarvan 164.956 volledig elektrische voertuigen. Dit toont de sterke vraag naar hybride en elektrische modellen, mede dankzij de nieuwe generatie hybride systemen van BYD.
Terwijl de binnenlandse verkoop in China sterk is, krijgen Chinese EV-fabrikanten te maken met tegenwind in het buitenland. De Europese Unie heeft nieuwe tarieven ingesteld tot 45% op in China gemaakte EV's, wat natuurlijk tot bezorgdheid leidt over de concurrentiepositie van Chinese fabrikanten onder beleggers. In de eerste negen maanden van 2024 groeiden de Chinese auto-exporten echter met 22%, wat leidde tot een totaal van 3,55 miljoen geëxporteerde voertuigen. China werd vorig jaar al de grootste autoproducent ter wereld, waarmee het, voor lange tijd koploper, Japan inhaalde.
De dominantie van China in de Europese EV markt:
Bron: Dataforce
Met de toenemende druk op internationale markten en mogelijke verdere handelsbarrières, blijft het de vraag of China zijn binnenlandse markt kan blijven ondersteunen met meer stimuleringsmaatregelen. Zo heeft de Chinese overheid aangekondigd dat ze de uitgifte van schulden gaan vergroten en mogelijk extra subsidies zal gaan inzetten om de economie te stimuleren en de groei richting de doelstelling van 5% te brengen. Hier zal de verdere EV groei ook erg van af gaan hangen, aangezien een verdubbeling van de subsidie zoals nu waarschijnlijk niet op de langere termijn een aannemelijke oplossing is.
China's autoverkoop lijkt is dus overduidelijk sterk afhankelijk van binnenlandse steunmaatregelen, waarbij elektrische voertuigen de sleutel tot groei blijven. De komende maanden zullen cruciaal zijn om te zien of deze trend kan worden doorgezet te midden van internationale handelsbarrières en toenemende concurrentie.
Comentarios