Dit is de reden waarom Tesla aandelen dalen
In het kort:
Tesla's aandelen kelderen met meer dan 7% na een significante daling van de leveringen vanuit de Gigafactory in Shanghai.
De daling wordt toegeschreven aan de viering van het Chinese Nieuwjaar en toenemende concurrentie binnenlands.
Concurrenten zoals BYD en Xpeng verlagen ook hun prijzen, resulterend een serieuze EV-prijs oorlog.
De ambities van Tesla in China lijken met de laatste cijfers even geaard als een Model 3 zonder Supercharger. Tesla's aandelen namen gisteren een duikvlucht van meer dan 7%.
De reden? Een teleurstellend verkooprapport uit de Shanghai Gigafactory. Met slechts 60,365 geleverde voertuigen in februari, werd het duidelijk dat zelfs Tesla niet immuun is voor de culturele vieringen van het Chinese Nieuwjaar of de alsmaar toenemende binnenlandse concurrentie.
Het feit dat dit de laagste leveringscijfers sinds december 2022 zijn, kan niet enkel worden weggewuifd als een slechte maand. Het is een zorgwekkende indicator van een potentieel groter probleem binnen de Chinese EV-markt, waar Tesla eens de onbetwiste koning was.
Prijskortingen
In een ultieme poging de verkoop te stimuleren, doet Tesla waar het goed in is: prijzen verlagen. Dit keer in de vorm van verzekeringsvoordelen voor de gelukkige Chinese eigenaars van een Model Y of Model 3. Maar zoals elk goed verhaal over een prijzenoorlog vertelt, was Tesla niet alleen in deze strategie. Lokale grootmachten zoals BYD en Xpeng doken mee in de strijd, met BYD die de prijzen van zijn Yuan Plus SUV met bijna 12% liet zakken en Xpeng die een genereuze korting van 20.000 yuan aanbood.
Het lijkt erop dat Tesla zich in een financiële patstelling bevindt waarbij elke poging tot prijsverlaging onmiddellijk wordt beantwoord door hun Chinese rivalen, waardoor het effect teniet wordt gedaan.
Een marktkwestie
Terwijl Tesla zich vastklampt aan prijsverlagingen en promoties om de aandacht van consumenten te trekken, suggereren analisten dat het probleem dieper ligt. Met een daling van de vraag ondanks de prijsverlagingen, spreekt men van een 'vraagprobleem' binnen de Chinese markt. Dit wordt nog versterkt door de recente cijfers van BYD, die een verkoopdaling van 37% rapporteerden. Het lijkt erop dat niet alleen Tesla, maar de hele EV-markt in China te kampen heeft met verzadiging of afnemende interesse.
De recente terugval in China herinnert ons eraan dat zelfs giganten zoals Tesla niet onaantastbaar zijn voor de grillen van marktdynamiek en consumentengedrag. Terwijl de prijzenoorlog voortduurt en Tesla's strategieën worden getest, blijft de vraag of ze hun glans weer terug kunnen vinden of dat de concurrentie hen uiteindelijk zal overschaduwen.
Voor Tesla is het daarom cruciaal om te blijven innoveren, niet alleen in hun voertuigtechnologie maar ook in hun marktbenadering. Misschien is het tijd voor Tesla om verder te kijken dan prijsverlagingen en kortingen, en zich meer te richten op het bouwen van een sterke merkbeleving en klantloyaliteit in China. Dit kan inhouden dat ze meer investeren in lokale R&D, het uitbreiden van het Supercharger-netwerk, of het bieden van unieke diensten die aansluiten bij de specifieke behoeften van de Chinese consument binnen de Ev-markt.
Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl
Comments