top of page

Groei van hybride auto verkoop verklaard

Rens Boukema

In het kort:

  • Hybride groei vs. EV's: Hybride auto's vormen 8,3% van de Amerikaanse verkopen, met 1,2 miljoen voertuigen tot november. In vergelijking: EV's bestrijken 6,9%, ongeveer 976.560 eenheden, en plug-in hybrides slechts 1%.

  • Hybrides als overgang: Consumenten tonen interesse in elektrificatie, maar hybrides fungeren als betaalbare tussenoplossing.

  • Regelgeving en kostenbesparing: Hybrides worden nieuw leven ingeblazen om boetes te vermijden voor het niet voldoen aan emissie- en brandstofnormen. Dit komt temidden van dreigende boetes van $14 miljard voor grote automakers.


Terwijl elektrische voertuigen (EV's) een recordgroei doormaken in de VS, zijn Amerikaanse autofabrikanten verrassend genoeg teruggekomen op de hybride-wagen. Het lijkt erop dat EV's niet zo snel groeien als verwacht, waardoor fabrikanten hun strategieën heroverwegen. Hybride auto's, met zowel verbrandings- als batterijtechnologie, winnen terrein om aan consumentenvraag te voldoen en dure boetes voor emissie- en brandstofefficiëntienormen te vermijden.


Hybride verkoop in vergelijking met EV's

Tot november van dit jaar maakten hybrides 8,3% uit van de Amerikaanse autoverkopen, met 1,2 miljoen verkochte voertuigen. Dit is een stijging van 2,8% procentpunten ten opzichte van vorig jaar. In vergelijking daarmee bestond slechts 6,9% van de verkopen uit EV's, ongeveer 976.560 eenheden, een stijging van 1,7 procentpunten. Plug-in hybride elektrische voertuigen vertegenwoordigden slechts 1% van de Amerikaanse verkoop tot november.


Hybrides als tussenoplossing

Consumenten tonen nog steeds interesse in elektrificatie, maar zijn wellicht nog niet klaar voor volledig elektrisch. Hybrides kunnen ook goedkoper zijn en zorgen wegnemen over de range van EV´s en laadinfrastructuurproblemen.


Autofabrikanten nemen verschillende benaderingen. Ford richt zich op hybrides, terwijl Stellantis, moederbedrijf van Jeep en Ram, inzet op plug-in hybrides. General Motors blijft vooralsnog vasthouden aan het doel om tegen 2035 alleen nog volledig elektrische voertuigen aan te bieden.


Federale voorschriften en toekomstverwachtingen

De heropleving van hybrides speelt een rol in het voldoen aan federale regelgeving om boetes voor emissies en brandstofefficiëntie te vermijden. Grote automakers, waaronder de Detroitse Drie, vertrouwden op EV's om de uitstoot van grotere SUV's en trucks te compenseren. Boetes van $14 miljard dreigden tussen 2027 en 2032, waardoor hybrides nu een mogelijke kostenbesparingsoptie zijn.


Conclusie: Hybrides herwinnen terrein in EV-overgang

De heropleving van hybride auto's in de Amerikaanse auto-industrie wijst op een onverwachte wending in de richting van alternatieve brandstofstrategieën. Terwijl de nadruk lag op de verschuiving naar volledig elektrische voertuigen (EV's), laten recente verkoopcijfers zien dat hybrides een groeiende rol spelen.


Fabrikanten, waaronder Ford en Stellantis, omarmen hybride technologieën als een brug naar volledige elektrificatie. Deze aanpak biedt voordelen zoals lagere kosten en het wegnemen van zorgen over bereik en laadinfrastructuur, waar consumenten nog terughoudend kunnen zijn.


Deze koerswijziging komt te midden van strengere federale voorschriften en dreigende boetes voor het niet halen van emissie- en brandstofefficiëntienormen. Hybrides kunnen dienen als een effectieve tussenoplossing om deze regelgevingsdruk te verlichten en tegelijkertijd consumenten te betrekken bij de overgang naar elektrificatie.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

 

Comentarios


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page