top of page

Beleggen in Tinder: winst door swipen

In het kort:

  • Tinder, onderdeel van Match Group, introduceert een premium abonnement van maar liefst $500 per maand.

  • Het abonnement biedt exclusieve functies aan en is slechts voor een klein percentage van de gebruikers beschikbaar. De verwachting is dat dit snel zal worden uitgerold voor alle gebruikers.

  • Dit nieuwe abonnement kan voor Match Group een grote nieuwe inkomstenbron zijn.


Beleggen in Tinder? Waarschijnlijk heb je er nog nooit over nagedacht, maar het is toch echt mogelijk. Het bedrijf Match Group is namelijk beursgenoteerd en specialiseert zich in online dating. Match Group is het moederbedrijf achter een aantal bekende namen zoals Tinder, Match.com en Hinge. Bovendien heeft het bedrijf vrij recent een bijzondere stap gemaakt, waardoor ze mogelijk nog harder kunnen gaan groeien.


Dit heeft vooral te maken met Tinder. De bekende datingapp heeft namelijk aangegeven een nieuw abonnement te gaan lanceren. Dit abonnement zal maar liefst $500 per maand gaan kosten. De vraag die bij velen opkomt, is natuurlijk: gaan mensen dat daadwerkelijk betalen? Het moederbedrijf van Tinder, Match Group, lijkt daar sterk in te geloven.


Match Group, en dus Tinder, is druk bezig met het vernieuwen van haar apps. Ze willen meer verdienen aan hun vele gebruikers en bedenken daarvoor steeds nieuwe ideeën. Eén van die ideeën is dus een speciaal abonnement voor Tinder dat maar liefst $500 per maand kost. Dit klinkt misschien duur, maar er zit natuurlijk een strategie achter. Het abonnement heet 'Tinder Select' en het is niet voor iedereen. Het richt zich op een exclusieve groep Tinder-gebruikers.


Tinder Select is kortom een exclusieve versie van Tinder. Dit betekent dat niet iedereen zomaar lid kan worden. Je moet een aanvraag doen en Tinder kiest dan uit alle aanvragen een klein groepje mensen uit. Minder dan 1% van de gebruikers krijgt de kans om zich 'Select' lid te noemen. Als je bij dat selecte groepje hoort, mag je een speciaal 'Select' teken op je profiel laten zien. Een beetje alsof je in een exclusieve club zit dus.


Leden van Tinder Select krijgen daarnaast voordelen die reguliere gebruikers niet hebben. Denk aan het zonder match direct kunnen berichten, een verhoogde zichtbaarheid van je profiel, en een speciale 'Select Mode'. Hiermee zien leden enkel de profielen van andere Select leden. Bernard Kim, de CEO van Tinder, heeft vertrouwen in deze exclusieve service. Citerend uit een recente conference call: "We hebben verschillende onderdelen van deze ervaring getest, en we zien daadwerkelijke voordelen."


Voordat Bernard Kim aan het roer kwam, waren de abonnementsopties van Match Group vrij standaard. Kim, die eerder CEO was bij het mobiele gamebedrijf Zynga, heeft echter ervaring met premium strategieën. "Een kleine groep van gebruikers kan zorgen voor een grote bron van inkomsten," gaf hij eerder aan.



Dit premium idee komt overigens niet uit de lucht vallen. Een jaar geleden nam Match Group de exclusieve datingapp 'The League' over. Deze app heeft minder gebruikers, maar genereert wel zeven keer meer inkomsten per betalende gebruiker dan Tinder. Het succes van deze niche heeft Match Group wellicht geïnspireerd om dit op grotere schaal te proberen.


Waarom is Tinder mogelijk een interessante belegging?

Laten we even een snelle rekensom maken. Tinder heeft wereldwijd naar schatting 75 miljoen actieve gebruikers. Als slechts 1% van die gebruikers besluit om een Tinder Select-abonnement te nemen voor $500 per maand, dan kijkt Match Group naar een potentiële jaarlijkse omzet van een duizelingwekkende $4,5 miljard. Ter vergelijking: dat bedrag is groter dan de totale omzet die Match Group in het afgelopen jaar heeft gegenereerd.


Het klinkt misschien te mooi om waar te zijn, en natuurlijk zijn er veel 'mitsen en maren'. Maar zelfs als een kleiner percentage van de gebruikers kiest voor dit premium aanbod, kan het nog steeds een aanzienlijke inkomstenbron zijn voor het bedrijf. Het risico is erg laag, maar de mogelijke opbrengsten zijn enorm.


En wat kan dit betekenen voor beleggers? Het aandeel van Match Group noteert momenteel op een relatief lage koers-winstverhouding (PE-ratio) van 24. Sterker nog, dit is een van de laagste niveaus die het bedrijf ooit gezien heeft.


Daarbij komt nog dat het management van Match Group voortdurend op zoek is naar nieuwe manieren om de ervaring van hun gebruikers te verbeteren en hun inkomsten te vergroten. En met de wereldwijde trend van online daten die alleen maar lijkt te groeien, kan dit een goed moment zijn voor beleggers om de mogelijkheden van Match Group beter te bekijken – ongeacht of Tinder Select nou een doorslaand succes wordt of niet.


Aandelen Match Group kopen via DEGIRO

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur een e-mail naar Michiel@debelegger.nl

Wil je meer lezen?

Abonneer je op debelegger.nl om deze exclusieve post te kunnen blijven lezen.

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!