top of page

Tesla staat onder enorme druk in aanloop naar de kwartaalcijfers

Tesla staat op het punt om haar resultaten van het eerste kwartaal bekend te maken. Veel beleggers zijn benieuwd naar de gevolgen van prijsverlagingen voor de marges en de vraag naar Tesla's elektrische voertuigen. We bespreken wat analisten verwachten en wat dit betekent voor het bedrijf en de aandelenkoers.. die zijn namelijk ERG verdeeld zoals altijd over Tesla.


Analisten van Tuttle Capital Management zijn niet optimistisch over de aankomende cijfers van Tesla, vanwege de prijsverlagingen en recente daling van het aandeel. Hij denkt zelfs dat de aandelenkoers zou kunnen dalen tot $150.


Alex Potter van Piper Sandler zegt dat Tesla een "agressieve benadering van prijzen" blijft hanteren. Hij verwacht dat de prijsverlagingen zullen doorgaan. De verlagingen zijn uiteraard nadelig voor de marges, maar volgens Potter is dit niet zo problematisch voor Tesla, gezien de algemene zorgen over betaalbaarheid in de industrie en Tesla's superieure markt dominantie en de mogelijkheid om prijzen te kunnen verlagen.


Wat verwachten de analisten?

Analisten verwachten gemiddeld dat Tesla een aangepaste winst per aandeel van 85 cent zal rapporteren, vergeleken met $1,07 in het eerste kwartaal van 2022. Estimize, een platform voor crowdsourcing, verwacht een winst per aandeel van 99 cent. De analisten voorspellen een omzet van $23,4 miljard, terwijl Estimize uitgaat van $24,5 miljard aan inkomsten voor het kwartaal.


Hoe presteert het aandeel?

In het afgelopen jaar zijn de aandelen van Tesla met ongeveer 44% gedaald, vergeleken met een daling van ongeveer 6% voor de S&P 500. De laatste maanden zijn echter beter geweest voor het aandeel, met een stijging van 71% sinds het begin van het jaar.


Wat heeft de toekomst in petto?


De Amerikaanse Environmental Protection Agency heeft onlangs een reeks regels aangekondigd om de adoptie van elektrische voertuigen te stimuleren. Het doel is dat twee op de drie nieuwe personenauto's in 2032 volledig elektrisch zijn.


Tesla zal waarschijnlijk het meest profiteren van strengere eisen aan voertuigen met een verbrandingsmotor, vanwege de schaal en productiecapaciteiten in de VS, volgens Rabi Safi die zelf bijna €30.000 aan aandelen bezit. Hij gelooft dat Tesla haar leidende positie in de branche zal behouden en het beste in staat is om economische tegenwind het hoofd te bieden.