De Europese Commissie wil meer "Finfluencers" om de markten te versterken
De Europese Commissie heeft vandaag een Retail Investment Package goedgekeurd dat zich concentreert op de belangen van consumenten binnen de detailhandel beleggingssector. Het doel is om particuliere beleggers, ofwel "consumenten" beleggers, in staat te stellen om investeringsbeslissingen te nemen die aansluiten bij hun behoeften en voorkeuren. Hiermee wordt beoogd dat zij op een eerlijke manier behandeld worden en de nodige bescherming krijgen. Dit zal het vertrouwen en de zekerheid van particuliere beleggers vergroten om veilig te kunnen investeren in hun toekomst en om volledig gebruik te kunnen maken van de EU's Capital Markets Union.
Slechts 17% van de Europeanen belegt, en dat is niet veel als je het vergelijkt met bijvoorbeeld Amerikanen. Dus de EU zegt even platgeslagen: "We willen dat meer mensen beleggen, want het kan helpen onze economie te laten groeien en maakt onze markten sterker." Ze zien ook dat financiƫle influencers, of 'finfluencers', een grote rol spelen bij het aantrekken van mensen om te beleggen.
Maar de EU wil niet dat mensen zomaar ergens hun geld in steken zonder te begrijpen wat ze doen. Ze willen ervoor zorgen dat het veilig en verantwoord gebeurt. Daarom hebben ze een nieuw plan gemaakt met acht belangrijke stappen:
Ze gaan ervoor zorgen dat beleggers betere informatie krijgen over waar ze in investeren. Dat betekent meer duidelijke en nuttige info, vooral online en rondom duurzame investeringen.
Ze willen dat de kosten van beleggingsproducten transparanter worden. Dus geen verborgen kosten meer, en alles wordt op dezelfde manier uitgelegd.
Ze willen dat beleggers minstens Ć©Ć©n keer per jaar een duidelijk overzicht krijgen van hoe hun beleggingen het doen.
Ze willen mogelijke belangenconflicten aanpakken. Dus als een product alleen wordt verkocht zonder advies, dan mogen er geen extra vergoedingen voor zijn.
Ze willen beleggers beschermen tegen misleidende marketing. Dus als een finfluencer betaald wordt om een bepaald product te promoten, dan moeten ze dat duidelijk zeggen & de verantwoordelijkheid wordt ook bij bedrijven gelegd als er iets mis gaat.
Ze willen dat financieel adviseurs goed opgeleid blijven.
Ze willen dat landen programma's opzetten om mensen te helpen beter te begrijpen hoe beleggen werkt, ongeacht hun leeftijd of achtergrond.
Ze willen de regels eenvoudiger maken voor ervaren beleggers om als professionele belegger te worden erkend.
Maar er is ook een beetje drama aan de hand. Commerciƫle kranten zoals het Financieel Dagblad en hun zuster bedrijf BNR zien dat ze steeds meer concurrentie krijgen van deze finfluencers. Dus het lijkt erop dat ze een soort 'media-oorlog' hebben gestart om mensen te misleiden en angstig te maken. Maar wees gerust, de EU is aan jouw kant en werkt hard om ervoor te zorgen dat jouw beleggingsreis zo veilig en voordelig mogelijk is!
Lees de persbericht van de EU en alle documenten hier terug!
De tegenstelling die hier gesuggereerd wordt tussen de ātraditionele mediaā en de zogenaamde finfluencers vind ik een beetje overdreven. Ik denk dat ze beide wel hun eigen publiek bedienen. Er zijn niet alleen maar goede, deskundige, journalisten en er zijn zeker ook foute finfluencers. Of we nu regels vanuit Brussel nodig gaan hebben om de consumenten hier beter te beschermen vind ik lastig. Finfluencers mogen nu ook al geen financieel advies geven maar daar wordt nu amper op gehandhaafd.
En wat de een een ātipā noemt vat de ander wellicht op als een koopadvies. Consumenten zullen dus zelf voldoende kritisch moeten blijven. Al ben ik natuurlijk ook een voorstander van het tegengaan van excessen zoals met bijv. Grinta invest waarbijā¦