top of page

Groot nieuws voor Tesla-beleggers: gaat het aandeel nu exploderen?

Bijgewerkt op: 1 dag geleden

Tesla staat op een keerpunt. Met dalende verkopen, een controversiële CEO en felle concurrentie leek het bedrijf in zwaar weer te verkeren. Toch zijn beleggers nu zeer optimistisch, gedreven door groot nieuws: Elon Musk’s vertrek uit de Trump-administratie en de naderende lancering van Tesla’s robotaxi-service.


Tesla’s recente prestaties in Europa schetsen een zorgelijk beeld. In april 2025 kelderde de verkoop van Tesla-voertuigen in Europa met 49% ten opzichte van het jaar ervoor, terwijl de markt voor batterij-elektrische voertuigen (BEV’s) met 27,8% groeide.


Jaar-op-jaar daalden Tesla’s Europese verkopen van januari tot april met 38,8%, een versnelling van de neergang die in Q1 2025 begon met een wereldwijde daling van 13% in leveringen (336.681 voertuigen tegenover 387.000 in Q1 2024).


De oorzaken zijn complex. Merkbeschadiging speelt een grote rol, vooral door Musk’s politieke activiteiten. Zijn banden met Donald Trump en zijn steun voor rechts-nationalistische partijen in Europa, zoals de Duitse AfD, hebben geleid tot protesten, vandalisme tegen Tesla-showrooms en een afnemende populariteit.


Een enquête van Electrifying.com toonde aan dat 59% van de respondenten minder geneigd is een Tesla te kopen vanwege Musk’s politieke standpunten.


“The brand has taken a reputational hit here in Europe,” zei Ginny Buckley, CEO van Electrifying.com, een sentiment dat breed gedragen wordt.

Daarnaast kampt Tesla met hevige concurrentie. Chinese fabrikanten zoals BYD en SAIC Motor winnen marktaandeel met goedkopere, modernere modellen. BYD verkocht in april 2025 wereldwijd 169% meer voertuigen dan een jaar eerder, terwijl Tesla -49% verkocht.



In Europa verkocht SAIC in januari 2025 meer dan dubbel zoveel voertuigen als Tesla (22.994 tegenover 9.945). Europese merken zoals Volkswagen en Volvo rukken op met modellen zoals de elektrische Peugeot 208 en de EX30. Tesla’s modellijn, met minimale updates aan de Model Y en geen grote nieuwe modellen sinds de Cybertruck (die in Europa weinig aanspreekt), is verouderd.


Concurrenten innoveren sneller, terwijl Tesla’s strategie van kostenbesparing door het vasthouden aan oude modellen nu averechts werkt.


Toch biedt de groei van de EV-markt een lichtpunt. De verkoop van BEV’s in Europa steeg in april 2025 met 34,1%, wat Tesla’s Supercharger-netwerk ten goede komt. Dit netwerk, het meest uitgebreide en betrouwbare ter wereld, kan profiteren van de stijgende vraag naar laadinfrastructuur, aangezien veel niet-Tesla EV’s compatibel zijn met Tesla’s Superchargers. Dit vormt een stabiele inkomstenbron, zelfs bij dalende autoverkopen.



Goed nieuws!

Ondanks de sombere cijfers blijft Tesla’s aandeel verrassen. Op 29 mei 2025 steeg TSLA met meer dan 2% na het nieuws dat Musk zijn rol in de Trump-administratie neerlegt, een stap die beleggers hoop geeft op een hernieuwde focus op Tesla. De koers, die voor de openingsbel op $363 stond, weerspiegelt een waardering die mogelijk losstaat van de fundamenten, met een forward price-to-earnings ratio van circa 169.


Musk’s vertrek uit de Department of Government Efficiency (DOGE), waar hij volgens eigen zeggen $160 miljard aan overheidsuitgaven bespaarde, wordt gezien als een keerpunt.


“Musk’s departure from DOGE will improve market sentiment for Tesla,” zei Morningstar-analist Seth Goldstein, hoewel hij waarschuwt dat het geen fundamentele verandering teweegbrengt. Musk zelf kondigde aan zijn politieke uitgaven, die in 2024 bijna $300 miljoen bedroegen voor Trump en andere Republikeinen, drastisch te verminderen. Zijn belofte om slechts een dag of twee per week aan DOGE te besteden, zoals aangekondigd in maart 2025, en zijn recente bevestiging dat hij Tesla weer centraal stelt, hebben de markt opgezweept. “2025 started off as a dark chapter for Musk and Tesla, but importantly those days are in the rear-view mirror,” zei Wedbush Securities-analist Dan Ives, die Musk’s tijd in Washington eerder een “code red situation” noemde.



Robotaxi's

De grootste katalysator voor beleggersoptimisme is Tesla’s robotaxi-programma. Musk bevestigde op 29 mei 2025 via X dat Tesla al enkele dagen volledig autonome Model Y’s test in Austin, Texas, zonder incidenten, met een geplande lancering van de robotaxi-service op 12 juni 2025, eerder dan de aanvankelijk aangekondigde eind juni. Hoewel concurrenten zoals Waymo al commerciële robotaxi-diensten aanbieden, blijft Musk’s visie van een wereldwijde vloot van zelfrijdende Tesla’s een krachtige motor achter TSLA’s waardering.


Hij noemt robotaxi’s een “biljoen dollar kans” en stelt dat Tesla’s Full Self-Driving (FSD) software, die mogelijk wordt gelicentieerd aan andere autofabrikanten, de ruggengraat vormt van deze revolutie. Echter, uitdagingen blijven: de National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA) stelt vragen over de veiligheid van FSD in slechte weersomstandigheden, en Tesla’s pogingen om handelsmerken zoals “Robotaxi” en “Cybercab” te registreren zijn afgewezen.


Naast robotaxi’s richt Tesla zich op een betaalbaarder model, gepland voor de eerste helft van 2025, en de Optimus humanoïde robot, die Musk een “10 biljoen dollar kans” noemt. Hoewel deze projecten nog pril zijn, voeden ze het narratief dat Tesla meer is dan een autofabrikant. Met een cashreserve van $37 miljard kan Tesla blijven investeren in R&D, zelfs als de autoverkopen dalen. Echter, de operationele winstmarge kelderde in Q1 2025 naar 2,1% (399 miljoen dollar), en het nettoresultaat daalde met 71% naar 409 miljoen dollar. Als de verkoopdaling in Q2 2025 voortzet, zoals de aprilcijfers suggereren, dreigt de winstmarge verder te krimpen, mogelijk tot nul of negatief.


Tesla’s aantrekkingskracht ligt in de kloof tussen zijn huidige prestaties en de torenhoge verwachtingen van beleggers. In China, Tesla’s op een na grootste markt, daalden de leveringen in februari 2025 met 49% naar 30.688 voertuigen, het laagste sinds juli 2022. Analisten van JP Morgan voorspellen een verdere koersdaling naar $135, wat een marktkapitalisatie van circa $400 miljard impliceert, ver onder de huidige $1,08 biljoen (bij $364 per aandeel). Toch blijft de markt optimistisch, gedreven door Musk’s beloftes en Tesla’s unieke positie in de EV- en technologie-ecosystemen.


De concurrentie blijft een bedreiging. Chinese en Europese fabrikanten winnen terrein met betaalbare, moderne modellen, terwijl Tesla’s verouderde modellijn het zwaar heeft. In Europa dreigt Tesla’s marktaandeel verder te krimpen zonder significante innovaties. Toch biedt het Supercharger-netwerk een stabiele basis, en de geplande uitbreiding van de Gigafactory in Berlijn kan de productiecapaciteit versterken. Musk’s recente toezegging om robotaxi’s naar Saudi-Arabië te brengen en Optimus-robots te tonen aan wereldleiders onderstreept Tesla’s globale ambities.


Net binnen..

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Copyright © 2023 •

Alle rechten voorbehouden - Amsterdam - 0619930051

Disclaimer
Let op: Beleggen brengt risico's met zich mee. Je kan (een deel van) je inleg verliezen. Niets hier mag worden beschouwd als financieel advies.. Voor advies over je persoonlijke situatie kun je het beste een adviseur inschakelen.

  • Instagram
  • Twitter
  • LinkedIn
  • YouTube
bottom of page