top of page

Chinese EV markt presteert goed in april, dit bedrijf loopt voorop

In het kort:

  • Nio's aandelen stegen aanzienlijk nadat het bedrijf in april 2024 een toename van 135% in voertuigleveringen rapporteerde, met 15,620 voertuigen geleverd.

  • De groei van de verkoop en een nieuwe samenwerking met Lotus Technology voor oplaad- en wisseldiensten zorgen voor optimisme over verdere groei.

  • Ondanks recente winsten blijft Nio's aandelenprijs dit jaar 40% lager, te midden van een brede prijzenoorlog in de EV-sector.


In april 2024 maakte Nio indruk op de markt met een uitzonderlijke groei in de levering van elektrische voertuigen (EV's), die een toename van 135% op jaarbasis liet zien. Dit resulteerde in de levering van 15,620 EV's, waaronder zowel SUV's als premium EV-sedans. Deze aanzienlijke stijging, in vergelijking met de bescheidener groei van concurrenten zoals XPeng en Li Auto, onderstreept Nio's dominante positie in de markt.


Leveringen van NIO per maand:

BRON: CNEVPOST


Eind april startte Nio met de levering van de vernieuwde ET7, een luxe sedan die bedoeld is de vraag in het hogere marktsegment te gaan vullen. Dit model speelt in op de toenemende vraag naar hoogwaardige EV's. Rond dezelfde tijd kondigde Nio een samenwerking aan met Lotus Technology, wat wijst op een strategische uitbreiding van hun diensten voor het opladen en omwisselen van batterijen.


Hoewel Nio aanzienlijke groei in leveringen rapporteerde, bevindt de gehele EV-markt zich in een lastige periode, gekenmerkt door intensieve prijsconcurrentie, voornamelijk aangedreven door Tesla's prijsverlagingen. Deze prijzenoorlog heeft niet alleen invloed op de verkopen, maar ook op de winstmarges en het marktsentiment. Experts verwachten dat de groei van EV´s in China dit jaar 22% zal bedragen, een afname vergeleken met de groei van 36% in 2023.



Nio's laatste bekende financiële resultaten, voor het volledige jaar 2023, tonen een complex beeld van het bedrijf, aangezien de groei gecombineerd met sterk toenemende verliezen. De omzetgroei van 13% tot CN¥55,6 miljard lijkt positief, maar dit wordt overschaduwd door een aanzienlijke toename van het nettoverlies met 45% tot CN¥21,1 miljard. Deze cijfers suggereren dat ondanks de groeiende verkoop, de kosten en uitgaven van het bedrijf, voornamelijk de kosten van verkochte goederen en onderzoek en ontwikkeling, de winstgevendheid op dit moment enorm belemmeren.


De kosten van verkochte goederen bedroegen CN¥52,6 miljard, wat 95% van de totale omzet uitmaakt. Deze hoge kostenbasis benadrukt de uitdagingen waar Nio mee te maken heeft in het beheren van de productiekosten. Daarnaast waren de onderzoek- en ontwikkelingskosten aanzienlijk, met CN¥13,2 miljard, wat 51% van de totale uitgaven vertegenwoordigt. Deze investeringen in R&D zijn cruciaal voor het voortdurende streven van Nio naar innovatie en het verbeteren van hun productaanbod, maar leggen ook een zware druk op de financiële middelen.


Als we kijken naar de resultaten van de afgelopen jaren blijft er nog maar weinig over onderaan de streep:

BRON: Macrotrends


Hoewel de resultaten voor 2023 onder de verwachtingen bleven, voorspelt Nio een gemiddelde jaarlijkse omzetgroei van 20% voor de komende drie jaar, wat optimistischer is dan de 12% groeivoorspelling die analisten verwachten voor de auto-industrie in de VS.


Hoewel Nio een groeiende speler is in de EV-industrie, blijft het bedrijf worstelen met financiële on-rendabiliteit. Dit aspect, gekoppeld aan de dalende trend in voertuigleveringen in eerdere kwartalen, plaatst extra druk op het bedrijf om zijn financiële gezondheid te verbeteren. Ook al is de recente groei in april goed om te zien, zullen de ogen voornamelijk op het volgende kwartaal gericht zijn, aangezien we hier zullen gaan zien of de achterliggende marges ook verbeterd zijn.


De aandelenkoers van Nio sinds de beursgang:

BRON: Macrotrends


Het is mogelijk dat Nio in de toekomst positieve veranderingen ondergaat door strategische aanpassingen en innovaties. Het bedrijf moet gaan profiteren van verbeteringen in productie-efficiëntie, nieuwe modelintroducties, of uitbreidingen in nieuwe markten. Echter, tot dergelijke resultaten concreet zijn, is het zeker raadzaam om een wat afwachtende houding aan te nemen en eerst de komende financiële en operationele updates van het bedrijf te volgen.


April een goede maand voor Chinese EV sector

De elektrische voertuigen (EV) sector in China blijft afgelopen maand een helder lichtpunt in een anderszins sombere wereldwijde auto-industrie sinds begin dit jaar. April was een bijzonder sterke maand voor Chinese EV-fabrikanten, hoewel Tesla de wereldwijde EV-markt blijft domineren, ziet het bedrijf zich geconfronteerd met toenemende uitdagingen op de Chinese markt. BYD, een lokale grootmacht, heeft Tesla in het laatste kwartaal van het vorige jaar ingehaald als 's werelds best verkopende EV-maker.


Dit illustreert de intensieve concurrentiestrijd in China, waar lokale fabrikanten zoals BYD en Xpeng significante marktaandelen veroveren. Tesla's eerste daling in leveringen in bijna vier jaar, met een achteruitgang van 8,5% in het eerste kwartaal van 2024, markeert een kritiek moment voor het bedrijf in deze snel evoluerende markt.


De Chinese EV-makers zetten ook stappen op internationale markten. BYD heeft bijvoorbeeld recordaantallen voertuigen geleverd in India en Europa, wat wijst op hun groeiende aanwezigheid buiten China. Deze internationale groei kan worden gezien als een strategische zet om niet alleen afhankelijk te zijn van de binnenlandse markt, maar ook om wereldwijd een voet aan de grond te krijgen in de snelgroeiende EV-industrie.


De Chinese overheid blijft de ontwikkeling van de EV-sector ondersteunen met subsidies en beleidsmaatregelen die gericht zijn op het stimuleren van zowel de productie als de aanschaf van elektrische voertuigen. Deze ondersteuning is cruciaal geweest voor het behoud van de groei in deze sector, zelfs te midden van wereldwijde economische uitdagingen. Met deze aanhoudende steun en de robuuste vraag van consumenten is de verwachting dat Chinese EV-fabrikanten hun invloed zullen blijven uitbreiden, zowel op de binnenlandse als ook steeds meer op de internationale markten.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page