top of page

De Impact van de 'Wet Betaalbare Huur' op Vastgoedbezitters

In het kort:

  • De 'Wet betaalbare huur' van minister Hugo de Jonge, die beoogt middenhuren aan banden te leggen, staat momenteel op losse schroeven door twijfels van de VVD, BBB, NSC en PVV.

  • Volgens de wet zou de maximale huur in het middensegment tussen 1.000 en 1.250 euro liggen, om huurders te beschermen tegen hoge prijzen.

  • Kritische partijen vrezen echter dat dit tot een afname van huurwoningen leidt, juist tijdens een wooncrisis.


De Nederlandse woningmarkt staat onder druk door de voorgestelde 'Wet Betaalbare Huur' van minister Hugo de Jonge. Deze wet, die beoogt de huurprijzen in het middensegment aan banden te leggen, heeft niet alleen huurders en politieke partijen in rep en roer gebracht, maar brengt vooral significante implicaties met zich mee voor vastgoedbezitters.


De Kern van de Wet

In de zoektocht naar oplossingen voor de woningcrisis in Nederland, staat de voorgestelde 'Wet Betaalbare Huur' van minister Hugo de Jonge centraal. Deze wet heeft tot doel het middenhuursegment weer betaalbaar te maken, met name voor mensen met een middeninkomen zoals leraren, verpleegkundigen en politieagenten, die steeds meer moeite hebben om een geschikte huurwoning te vinden.


De 'Wet Betaalbare Huur' stelt voor om de maximale huurprijs voor woningen in het middensegment te beperken tot 1.000 tot 1.250 euro. Deze maatregel is bedoeld om huurders te beschermen tegen wat De Jonge ziet als excessieve huurprijzen. Het doel is nobel: het aanpakken van de onbalans op de huurmarkt, waarbij huurders vaak meer betalen dan wat als redelijk wordt beschouwd.



Noodzaak van de Wet

Het geconstateerde probleem is duidelijk: in stedelijke gebieden neemt het aanbod van betaalbare huurwoningen af, terwijl de prijzen fors stijgen. Deze trend zet de leefbaarheid onder druk en maakt het voor essentiële beroepsgroepen, die cruciaal zijn voor onze economie en samenleving, vaak bijna onmogelijk om geschikte woonruimte te vinden.


Kernpunten van de Wet


  • Huurprijsbescherming voor Middeninkomens: De wet introduceert een gemoderniseerd woningwaarderingsstelsel (WWS), dat geldt voor middenhuurwoningen tot en met 186 punten. Hierbij hoort een maximale huur van ongeveer €1.100 (prijspeil juli 2023). Dit stelsel zorgt ervoor dat huurprijzen jaarlijks worden geïndexeerd en in overeenstemming zijn met de kwaliteit van de woning.

  • Betere Huurbescherming: De nieuwe regelgeving versterkt de huurprijsbescherming. In plaats van het huidige systeem, waarbij huurders zelf een maximale huurprijs moeten afdwingen, worden verhuurders verplicht de maximale huurprijzen te respecteren. Gemeenten krijgen de verantwoordelijkheid voor toezicht en handhaving.

  • Aanmoediging van Duurzame Woningen: De energiezuinigheid van een woning krijgt meer gewicht in het WWS. Woningen met een hoog energielabel krijgen extra punten, terwijl die met een laag energielabel minpunten ontvangen. Dit stimuleert verduurzaming en maakt investeringen in duurzame woningen aantrekkelijker.


Implicaties voor de Vastgoedmarkt

Deze wet heeft grote implicaties voor vastgoedbezitters en ontwikkelaars. Enerzijds biedt het mogelijkheden voor de bouw van nieuwe, betaalbare woningen, met een ambitie van 50.000 middenhuurwoningen per jaar. Anderzijds kan het de investeringsbereidheid van vastgoedinvesteerders beïnvloeden, vooral omdat de huurinkomsten mogelijk worden beperkt, wat vastgoedbezitters direct voelen in de maandelijkse huurinkomsten.


Het belangrijkste aspect van de wet is het vinden van een balans tussen het betaalbaar maken van huurwoningen en het behouden van voldoende investeringen in de vastgoedmarkt. Om dit te bereiken, mogen verhuurders van nieuw te bouwen woningen tijdelijk een opslag van 10% op de huurprijs rekenen. Dit moet gaan helpen om de bouw van betaalbare woningen te stimuleren, ondanks de nieuwe reguleringen.


Toekomstperspectief

Met deze wet streeft de regering naar een fundamentele verandering in de woningmarkt. Het doel is een eerlijker en duurzamer systeem, waarbij de belangen van huurders beter worden beschermd maar er tegelijkertijd ruimte blijft voor investeerders om bij te dragen aan de broodnodige uitbreiding van de woningvoorraad. De uitdaging ligt in het effectief implementeren van deze veranderingen, waarbij de belangen van zowel huurders als verhuurders meegenomen worden. Dat hier echter nog twijfels over bestaan is duidelijk te zien aan de reactie van zowel de politiek als vastgoedbezitters.



Politieke Twijfels

De wet stuit echter op stevige tegenwind in de politiek. Partijen als VVD, BBB, NSC en PVV, cruciaal voor een meerderheid in de Tweede Kamer, hebben bedenkingen. Hun grootste zorg is dat de wet het al krappe woningaanbod nog verder verkleint. Vastgoedbezitters, vrezen zij, zullen huurwoningen van de markt halen of verkopen, omdat de rendementen onder druk komen te staan, wat zeker geen onlogische redenering is.


De Reactie van Vastgoedbezitters

Voor vastgoedbezitters betekent deze wet een potentieel verminderd rendement op hun investeringen. Velen hebben geïnvesteerd in vastgoed met het oog op de vrije huurmarkt, waarbij rendementen relatief hoog kunnen zijn. De beperking van huurprijzen kan deze rendementen aanzienlijk drukken.


Dit leidt tot onrust onder vastgoedbeleggers, waarbij sommigen overwegen om hun vastgoedportefeuille van de markt te halen of over te gaan tot verkoop, zoals eerder genoemd een belangrijke zorg voor het wel of niet instellen van deze nieuwe wet. Een andere zorg is dat vastgoedbezitters massaal woningen zullen gaan aanpassen om in het hogere woningsegment (186 punten+) te komen. Deze twee mogelijke keuzes voor vastgoedbeleggers hebben overduidelijk een ander effect dan waar deze wet oorspronkelijk op doelt: lagere huur in middenhuur segment.


Minister de Jonge

Minister De Jonge heeft gereageerd op deze zorgen met data van het Kadaster, deze gegevens geven inzicht in de transacties op de vastgoedmarkt en zijn een betrouwbare bron voor het volgen van de huidige trends in woningverkopen.


Uit deze data blijkt dat er, ondanks de voorgenomen regelgeving, geen significante toename is in de verkoop van huurwoningen. Dit suggereert dat de angst voor een massale verkoop door vastgoedbezitters (nog) niet wordt ondersteund door de actuele marktgegevens. De Jonge benadrukt dat de bescherming van huurders in het middensegment noodzakelijk is en ziet de wet als een cruciaal instrument om de woningmarkt eerlijker te maken.



Conclusie

Mocht de wet worden aangenomen, dan zal dit ongetwijfeld leiden tot veranderingen in de strategieën van vastgoedbezitters. Sommigen zullen mogelijk hun investeringen heroverwegen of zich meer richten op de koopmarkt. Anderen zouden kunnen kiezen voor renovatie en verbetering van hun eigendommen om binnen de regels van het nieuwe puntenstelsel te blijven en zo een hogere huur te rechtvaardigen. Vooral dit laatste zou kunnen zorgen voor een verhoogde groei van de woningen in het hogere segment, wat overduidelijk een tegenovergesteld effect heeft op waar de wet eigenlijk voor bedoeld is.


Terwijl de politieke debatten voortduren en de toekomst van de wet Betaalbare Huur nog onzeker is, blijft de bezorgdheid onder vastgoedbezitters bestaan. Deze wet heeft de potentie om de dynamiek van de Nederlandse vastgoedmarkt ingrijpend te veranderen, met aanzienlijke gevolgen voor zowel huurders als verhuurders.


Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page