top of page

Beleggen in Donald Duck - Disney aandeel analyse

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023



Business Description:

The Walt Disney Company is, samen met haar dochterondernemingen en filialen, een gediversifieerde familie-entertainment- en mediabedrijf dat bestaat uit Disney Parks, Experiences and Products; Disney Media & Entertainment Distributie; en drie inhoudsgroepen - Studio's, Algemeen Entertainment en Sport - die zich richten op het ontwikkelen en produceren van inhoud voor TV en bioscoop.

Disney Parks, Experiences and Products: Disney Parks, Experiences and Products is het wereldwijde centrum dat de verhalen, personages en franchises van Disney tot leven brengt via themaparken, resorts, cruise- en vakantie-ervaringen en consumentenproducten. Alles van speelgoed tot kleding, en boeken tot videogames. In 2020 was dit segment goed voor 16.5 miljard USD – ongeveer 25% van de totale omzet. Dit is lager dan gemiddeld, omdat veel activiteiten in dit segment gedwongen moesten sluiten door COVID-19.

Disney Media & Entertainment Distribution: Dit segment bestaat uit verschillende direct-to-consumer streamingdiensten (Disney +), brengt technologie, mediadistributie en reclameverkoop samen in één enkel bedrijfssegment om gepersonaliseerde entertainmentervaringen te creëren en te leveren aan consumenten over de hele wereld. De omzet in 2020 kwam uit op 45 miljard USD, ruim 69% van de totale omzet. Voornamelijk het media-segment genoot van een forse groei tijdens COVID-19.

Studio Content: De Studio Content groep omvat een verzameling van entertainmentstudio's van wereldklasse die cinematische verhalen van hoge kwaliteit produceren voor zowel theatrale als voor streaming release. Het is ook de thuisbasis van Disney Theatrical Productions, producent van populaire podium shows op Broadway. Verder behoort tot dit segment de General Entertainment Content-groep. De General Entertaintment Content-groep creëert originele entertainment- en nieuwscontent voor de streamingplatforms van het bedrijf en zijn kabel- en uitzendnetwerken. Tot slot ESPN: De groep ESPN and Sports Content koopt en produceert ESPN's live sportprogramma’s en sportnieuws. De omzet van dit segment bedraagt ongeveer 10 miljard USD en is daarmee het kleinste segment van Walt Disney.


Business Qualities and Competitive Advantages:

Samenvattend, de volgende elementen bieden bewijs of helpen bij het verklaren van de concurrentievoordelen en dominante marktpositie van Disney:

  • Disney beschikt over een sterke reputatie en merknaam: het meest voor de hand liggende duurzame competitieve voordeel van de Walt Disney Company is toch wel de sterke merknaam. Wie is er niet groot geworden met de Lion King, Sneeuwwitje of de klokkenluider van de Notre Dame? Mocht je deze films niet gezien hebben, dan ben je vast wel bekend met de iconische Disneyfiguren Micky Mouse, Donald Duck en Knabbel en Babbel. Stuk voor stuk producties van Walt Disney die in de herinneringen van menig liefhebber gegrift zitten. Disney speelt met hun producties sterk in op de verbeelding van het publiek. Een verbeelding die men graag doorgeeft aan volgende generaties. Het zal andere bedrijven jaren kosten om eenzelfde passie en herkenning te creëren zoals Disney dat heeft weten te realiseren met zijn bekende film en karakters. Walt Disney staat dan ook niet voor niets op plek zeven genoteerd in de lijst van meest waardevolle merken ter wereld. Ook staan ze voor het derde jaar op rij op plek vier van Fortune’s meest bewonderenswaardige bedrijven ter wereld.

  • Disney heeft optionaliteit: Disney weet zijn sterke merknaam optimaal te benutten. Het bedrijf is zich als media en entertainment bedrijf over de jaren heen op meerdere segmenten gaan focussen. Disney begon oorspronkelijk met het maken van films, maar zag al snel mogelijkheden in live entertainment via de parken Disney Land en Disney World, theaters en cruises. Ze hebben meerdere consumentengoederen op de mark gebracht en beheren de rechten van verschillende nieuws- en sportkanalen zoals National Geographic en ESPN. Hun meest recente move is hun eigen streamingdienst Disney+ welke eind 2019 opgericht is. Op dit kanaal zijn veel eigen producties te zien. Met al deze diensten weet Disney hun intellectuele eigendomsrechten die ze over de jaren verkregen hebben goed te commercialiseren. De som der delen is daarmee ook sterker dan de individuele segmenten op zichzelf. Veel segmenten weten elkaar te versterken maar zijn niet per definitie afhankelijk van elkaar. Dit heeft Covid-19 goed laten inzien. Door corona waren alle parken dichten en cruises mochten niet doorgaan. Daarentegen zijn de sales voor Disney+ abonnementen sterk toegenomen. Dit laat dan ook de veerkrachtigheid van dit bedrijf zien in goede, maar ook zeker in slechte tijden.

  • Disney geniet van waardevolle intellectuele eigendommen: intellectuele eigendommen is een verzamelnaam voor rechten op uitgewerkte ideeën en creatieve concepten, zoals vormgeving, uitvindingen, muziek, merken, software, games, teksten en foto's. Disney heeft door de jaren heen miljoenen dollars geïnvesteerd in het verwerven van auteursrechten, handelsmerken en octrooien. Ze bezitten karakterrechten, distributierechten, merchandisingrechten en productierechten van duizenden personages en films. Dit heeft ertoe geleid dat de concurrentie geen gebruik mag maken van Disney’s producties indien zij daar geen toestemming voor geven, hetgeen Disney enorme competitieve voordelen biedt. Disney verdient al jaren geld aan karakters zoals Micky Mouse en Donald Duck. Of het nu via de tekenfilms, live shows op cruises en in theaters, of via hun merchandise gebeurt: jaar na jaar koopt generatie na generatie een product of dienst van de welbekende muis. Deze moat is verstevigd door een recente wetsverandering welke zegt dat nieuwe mediaproducten automatisch auteursrechtelijk worden beschermd bij hun creatie. Dit was niet altijd zo. Tot 1984 mocht de bekende Micky Mouse door andere bedrijven gratis gebruikt worden. Naast dat Disney eigen producties creëert, nemen ze ook veel bedrijven en hun eigendomsrechten over. In het verleden hebben ze meerdere grote overnames gedaan waaronder Lucasfilm, Pixar, ESPN en Fox.


Growth Incentives:

Disney is een enorm groot bedrijf en de afgelopen jaren stagneerde de groei dan ook aardig. Zo steeg de omzet de afgelopen vijf jaar maar met gemiddeld 3.3%. Belangrijk is daarom te kijken naar stimulansen die een boost kunnen geven aan de omzet en winst van Disney. Als belegger loop je hierdoor minder risico en wordt de kans op een succesvolle belegging een stuk groter. Voor Disney zie ik één hele grote kans, die in de toekomst voor nieuwe winst- en omzetgroei kan zorgen.


Ik heb het hier natuurlijk over Disney+. Sinds de lancering van Disney+ in 2019 heeft het aanzienlijk de wind in de rug gehad. Inmiddels bewijst Disney+ zichzelf als een geduchte concurrent van Netflix in de streamingmarkt. Ook deze markt heeft de afgelopen jaren een enorme groei gekend en de verwachting is dat dit niet zal stoppen. Volgens onderzoeksbureau Grand View Research zal deze markt de komende 7 jaar met ruim 21% per jaar groeien! Disney+ is perfect gepositioneerd om van deze groei te profiteren.



















Disney+ wilt zich ook actiever gaan mengen in de Aziatische markt, wat een potentiële extra 520 miljoen abonnees tot gevolg heeft. Momenteel heeft Disney al een marktaandeel van 15% in deze markt. Dankzij de sterke naam en reputatie van Disney ben ik optimistisch over de uitbreidingsplannen in Azië. Verder schaalt Disney op door het toevoegen van nieuwe films. De verwachting is dat er in 2021 minimaal 37 nieuwe titels op Disney+ gelanceerd zijn. Ook zijn er nog ruim 700 klassieke films die nog gelanceerd moeten worden. Al met al zal dit zorgen voor een betere waardepropositie voor Disney.

Een andere belangrijke kracht van Disney in vergelijking met Netflix of Amazon Prime Video is dat Disney eigenaar is van al zijn titels, terwijl Netflix en Amazon meestal afhankelijk zijn van inhoud van derden door deze in licentie te geven van externe studio's. Voor Netflix ligt het percentage van eigen titels op slechts 3% (!).


Samenvattend kan Disney zijn gebruikers een scala aan inhoud aanbieden. Via eigendommen in Marvel, Pixar en Star Wars content is Disney in staat om exclusieve content uit te brengen onder zijn eigen streaming platform. Bovendien streamt Disney+ originele inhoud die eigendom is van het merk, wat Disney een voorsprong geeft op zijn concurrenten zoals Netflix en Amazon, die zwaar leunen op inhoud van derden. Dit heeft Disney in staat gesteld zijn dienst aanzienlijk lager te prijzen dan zijn concurrenten. Dit resulteert in een astronomisch hogere groei voor Disney+.


Disclaimer: Ik ben géén financieel adviseur. De content gedeeld op deze blog is puur en alleen bedoeld voor educatieve doeleinden. U dient altijd zelf gedegen onderzoek te doen naar uw beleggingen. Beleggen brengt risico’s met zich mee. U kunt (een deel van) uw inleg verliezen. De auteur van dit artikel bezit (vooralsnog) geen aandelen Walt Disney.

1 opmerking

Meld je aan voor onze dagelijkse nieuwsbrief!

Bedankt voor het abonneren!

Net binnen..

bottom of page