top of page

Beleggen in Donald Duck - Disney aandeel analyse

Bijgewerkt op: 13 mrt. 2023



Business Description:

The Walt Disney Company is, samen met haar dochterondernemingen en filialen, een gediversifieerde familie-entertainment- en mediabedrijf dat bestaat uit Disney Parks, Experiences and Products; Disney Media & Entertainment Distributie; en drie inhoudsgroepen - Studio's, Algemeen Entertainment en Sport - die zich richten op het ontwikkelen en produceren van inhoud voor TV en bioscoop.

Disney Parks, Experiences and Products: Disney Parks, Experiences and Products is het wereldwijde centrum dat de verhalen, personages en franchises van Disney tot leven brengt via themaparken, resorts, cruise- en vakantie-ervaringen en consumentenproducten. Alles van speelgoed tot kleding, en boeken tot videogames. In 2020 was dit segment goed voor 16.5 miljard USD – ongeveer 25% van de totale omzet. Dit is lager dan gemiddeld, omdat veel activiteiten in dit segment gedwongen moesten sluiten door COVID-19.

Disney Media & Entertainment Distribution: Dit segment bestaat uit verschillende direct-to-consumer streamingdiensten (Disney +), brengt technologie, mediadistributie en reclameverkoop samen in één enkel bedrijfssegment om gepersonaliseerde entertainmentervaringen te creëren en te leveren aan consumenten over de hele wereld. De omzet in 2020 kwam uit op 45 miljard USD, ruim 69% van de totale omzet. Voornamelijk het media-segment genoot van een forse groei tijdens COVID-19.

Studio Content: De Studio Content groep omvat een verzameling van entertainmentstudio's van wereldklasse die cinematische verhalen van hoge kwaliteit produceren voor zowel theatrale als voor streaming release. Het is ook de thuisbasis van Disney Theatrical Productions, producent van populaire podium shows op Broadway. Verder behoort tot dit segment de General Entertainment Content-groep. De General Entertaintment Content-groep creëert originele entertainment- en nieuwscontent voor de streamingplatforms van het bedrijf en zijn kabel- en uitzendnetwerken. Tot slot ESPN: De groep ESPN and Sports Content koopt en produceert ESPN's live sportprogramma’s en sportnieuws. De omzet van dit segment bedraagt ongeveer 10 miljard USD en is daarmee het kleinste segment van Walt Disney.


Business Qualities and Competitive Advantages:

Samenvattend, de volgende elementen bieden bewijs of helpen bij het verklaren van de concurrentievoordelen en dominante marktpositie van Disney:

  • Disney beschikt over een sterke reputatie en merknaam: het meest voor de hand liggende duurzame competitieve voordeel van de Walt Disney Company is toch wel de sterke merknaam. Wie is er niet groot geworden met de Lion King, Sneeuwwitje of de klokkenluider van de Notre Dame? Mocht je deze films niet gezien hebben, dan ben je vast wel bekend met de iconische Disneyfiguren Micky Mouse, Donald Duck en Knabbel en Babbel. Stuk voor stuk producties van Walt Disney die in de herinneringen van menig liefhebber gegrift zitten. Disney speelt met hun producties sterk in op de verbeelding van het publiek. Een verbeelding die men graag doorgeeft aan volgende generaties. Het zal andere bedrijven jaren kosten om eenzelfde passie en herkenning te creëren zoals Disney dat heeft weten te realiseren met zijn bekende film en karakters. Walt Disney staat dan ook niet voor niets op plek zeven genoteerd in de lijst van meest waardevolle merken ter wereld. Ook staan ze voor het derde jaar op rij op plek vier van Fortune’s meest bewonderenswaardige bedrijven ter wereld.

  • Disney heeft optionaliteit: Disney weet zijn sterke merknaam optimaal te benutten. Het bedrijf is zich als media en entertainment bedrijf over de jaren heen op meerdere segmenten gaan focussen. Disney begon oorspronkelijk met het maken van films, maar zag al snel mogelijkheden in live entertainment via de parken Disney Land en Disney World, theaters en cruises. Ze hebben meerdere consumentengoederen o