Rens Boukema

mrt 25

BYD kwartaalcijfers verwachting: kan het Tesla achter zich laten?

In het kort:

  • BYD overtrof Tesla in de verkoop van volledig elektrische voertuigen (BEV's) in het vierde kwartaal van 2023, met een recordaantal van 526.409 BEV's tegenover Tesla's 484.507.

  • Waar BYD zich richt op uitbreiding buiten China en Tesla worstelt met productie- en vraagproblemen in meerdere regio's.

  • Morgen presenteert BYD de kwartaalcijfers voor Q4, en daarmee heel 2023.

Aan het begin van 2024 heeft BYD een opmerkelijke mijlpaal bereikt door Tesla te overtreffen als het grootste elektrische voertuigbedrijf, wat betreft leveringen, ter wereld.

Met de aankondiging van BYD's kwartaalcijfers op 26 maart staan investeerders op scherp. Er wordt met spanning uitgekeken naar de financiële prestaties van het automobielbedrijf, waarbij BYD een stijging van de winst tot 85,6% op jaarbasis voor 2023 verwacht. Echter, de voorlopige inkomstencijfers bleven achter bij de marktverwachtingen, wat zou kunnen leiden tot een mindere uitkomst rond de bekendmaking van de winstcijfers deze week.

Het bedrijf heeft eerder al blijk gegeven van sterke financiële vooruitzichten, een cruciale drijfveer achter de waardering van het aandeel. In de bredere context van de EV-markt wordt BYD echter geconfronteerd met steeds sterkere concurrentie van andere sleutelspelers, en de positie van het bedrijf ten opzichte van concurrenten zoals Tesla kan een significante invloed hebben op het sentiment van investeerders ten opzichte van het aandeel.

BYD's 2023

BYD verwacht voor 2023 een spectaculaire winstsprong tot wel 86,5%, gestuwd door recordleveringen dat jaar. Deze optimistische winstverwachting staat echter in schril contrast met de winstgevendheid van zijn Amerikaanse rivaal Tesla, dat profiteert van aanzienlijk hogere winstmarges. BYD heeft aangekondigd dat de nettowinst voor het afgelopen jaar naar verwachting tussen de 29 miljard yuan (US$4.1 miljard) en 31 miljard yuan zal liggen, wat een aanzienlijke groei van 74,5% tot 86,5% ten opzichte van 2022 betekent.

Tesla, dat recent een netto-inkomen van US$15 miljard voor 2023 rapporteerde, een stijging van 19,4% op jaarbasis, blijft daarmee qua winstgevendheid ver voor op BYD. BYD, met steun van Warren Buffet's Berkshire Hathaway, leverde in 2023 3,02 miljoen puur elektrische en plug-in hybride voertuigen aan klanten wereldwijd, wat neerkomt op een stijging van 62,3% ten opzichte van het voorgaande jaar. Het merendeel van deze auto's werd verkocht op het vasteland van China, waarbij slechts 242.765 eenheden, ofwel 8% van de totale leveringen, naar overzeese markten werden geëxporteerd.

Lees ook: Dit is hoe BYD met deze nieuwe EV de hele markt kan gaan veranderen

Ondanks deze positieve verkoopcijfers heeft BYD te maken gehad met een afname van de winstmarge per voertuig tot ongeveer 9.100 yuan, een daling van 1.400 yuan ten opzichte van een jaar eerder. Deze daling is grotendeels toe te schrijven aan de kortingen die BYD aanbood om de verkoopmomentum te behouden. In de laatste twee maanden van 2023 verlaagde BYD de prijzen van auto's in zijn Dynasty en Ocean series met 5.000 tot 10.000 yuan.

De intensieve inzet op verkoop en marketing in het vierde kwartaal, zoals het uitdelen van contante beloningen van 666 yuan per voertuig aan winkels die de verkoopdoelstellingen behaalden, heeft eveneens invloed gehad op de winstmarge van BYD.

Historisch gezien staat BYD bekend om zijn elektrische voertuigen (EV's) onder de 200.000 yuan, ongeveer 30% goedkoper dan de premium modellen van Tesla. De populaire blade lithiumijzerfosfaat batterijpakketten van BYD, geliefd bij Chinese bestuurders en autofabrikanten, worden gekenmerkt door een energiedichtheid die oververhitting tegengaat. Echter is het bedrijf hard bezig ook in het hogere segment de markt te gaan domineren.

In januari kondigde BYD echter een investering van 100 miljard yuan aan in de ontwikkeling van slimme auto's, in een duidelijke poging om Tesla en Chinese concurrenten zoals Nio en Xpeng uit te dagen in het premium EV-segment.

Met de bekendmaking van zijn duurste en meest luxe model tot nu toe, de Yangwang U8, geprijsd op 1,1 miljoen yuan, demonstreerde BYD dat het ook in deze klasse auto's kan produceren. De U8, die qua uiterlijk wordt vergeleken met de Range Rover, kan in 3,6 seconden van 0 naar 100 km/u accelereren, waarbij de vier wielzijdige motoren het voertuig in staat stellen om zogenaamde "tankdraaien" te maken en zelfs zijwaarts te "krab-wandelen", ja een beter woord kon ik er niet voor bedenken..

Met de "Made in China 2025"-industriestrategie streeft Beijing ernaar dat de twee top-EV-fabrikanten van het land tegen 2025 10% van hun verkopen uit overzeese markten halen. Hoewel de autoriteiten de twee bedrijven niet bij naam hebben genoemd, is het vrijwel zeker dat BYD één van hen is.

ROE van BYD

Is het de financiële vooruitzichten van BYD die beleggers aantrekt? Om deze vraag (deels) te beantwoorden wil ik eens specifiek kijken naar het rendement op eigen vermogen (ROE) van BYD.

Het rendement op eigen vermogen (ROE) is een cruciale maatstaf voor de efficiëntie waarmee het management van een bedrijf het kapitaal van de onderneming benut. Simpel gezegd toont de ROE de winst die elk geïnvesteerd dollar genereert ten opzichte van de aandeelhoudersinvesteringen. Voor BYD bedraagt de huidige ROE 21%, wat aangeeft dat het bedrijf HK$0.21 winst maakt voor elke HK$1 aan aandeelhoudersvermogen, gebaseerd op de cijfers van de afgelopen twaalf maanden tot september 2023.

Deze zeer sterke ROE, vooral in vergelijking met het industriegemiddelde van 13%, legt een deel van de basis voor BYD's uitzonderlijke netto-inkomensgroei van 54% over de afgelopen vijf jaar. Deze groei kan echter ook toe te schrijven zijn aan andere factoren, zoals efficiënt management of een lage uitbetalingsratio, waardoor meer winst kan worden herinvesteerd in het bedrijf.

Lees ook: Beste vastgoedfondsen in 2024

BYD gebruikt zijn ingehouden winsten op een effectieve manier, met een opmerkelijk lage driemaandelijkse mediane uitbetalingsratio van maar 10% over de laatste drie jaar. Dit betekent dat het bedrijf 90% van zijn winsten heeft herinvesteerd in de onderneming, wat bijdraagt aan de groei van het bedrijf. Dit wordt ook weerspiegeld in de groei van de winst, die hoger is dan de gemiddelde industriegroei van 12%.

Ondanks de positieve resultaten en de efficiënte herinvestering van winsten, wijzen de laatste analyses van industrieanalisten erop dat de verwachte winstgroei van het bedrijf zal vertragen. Dit is een zeker een belangrijk punt voor investeerders om in overweging te nemen bij het beoordelen van een aandeel als BYD.

Tesla versus BYD: Een strijd om dominantie op de EV-markt

In het laatste kwartaal van 2023 veroverde de Chinese EV- en batterijgigant BYD de kroon in de strijd om volledig elektrische voertuigen (BEV's), een titel die voorheen stevig in handen was van Tesla.

Met een verkooprecord van 526.409 BEV's in het vierde kwartaal overtrof BYD Tesla, dat 484.507 eenheden leverde, en zette hiermee een nieuwe standaard in de EV-industrie. Deze prestatie is deels te danken aan de wereldwijde uitdagingen waar Tesla mee te kampen had, waaronder productieverlagingen in Shanghai en meerdere onderbrekingen in Berlijn.

BYD en Tesla hebben onlangs beide hun prijsstrategieën aangepast, waarbij ze aanzienlijke prijsverlagingen doorvoerden in een poging de vraag te stimuleren en competitief te blijven. BYD heeft zijn prijzen in China over een breed scala aan modellen verlaagd en tegelijkertijd de lancering van de U9 supercar aangekondigd. Tesla volgde een vergelijkbare route met prijsverlagingen en extra incentives in verschillende markten, maar gaf aan de prijzen binnenkort te kunnen verhogen. Vooral dit laatste is belangrijk in de gaten te houden, en dan vooral wat BYD's reactie hierop zal zijn.

Gemakkelijk BYD aandelen kopen? Dat kan via DeGiro #AD

Concurrentie en innovatie in batterijtechnologie

Op het gebied van batterijtechnologie blijven zowel Tesla als BYD innoveren, elk met hun eigen strategie. Tesla, met zijn partnerschap met Panasonic voor de productie van lithium-ionbatterijen, werkt aan de ontwikkeling van de 4680-batterijen, die beloven de kosten te verlagen en de efficiëntie te verbeteren.

Ondertussen is BYD nogsteeds een van de grootste EV-batterijfabrikanten ter wereld, met zijn Blade-batterijen die een gespecialiseerd LFP-ontwerp bieden. Dit is zeker een voordeel voor BYD als we deze twee bedrijven op dit vlak vergelijken.

De strijd tussen Tesla en BYD om de dominantie op de wereldwijde EV-markt is duidelijk ver van over. Morgen zal BYD de resultaten voor Q4 van 2023, en daarmee heel fiscaal 2023 bekend maken.

Heb je vragen of opmerkingen? Stuur dan een e-mail naar rens@debelegger.nl