Rabi Safi

22 jul 2022

Deze 4 Aandelen hebben een belangrijke week

Bijgewerkt: 17 nov 2022

Zoals je inmiddels weet moeten bedrijven elk kwartaal op de weegschaal staan om de kilo´s te meten. Normaal komen bedrijven weg met matige cijfers maar dit zijn geen normale tijden. Als je te dealen hebt met inflatie rond de 9% en een centrale bank hebt, die de rente blijft verhogen dan zullen beleggers op hun achterste benen staan. We hebben dan nog niet eens gesproken over Poetins oorlog in Oekraïne.

In een bear-market zien beleggers alleen maar gevaren, risico's en gaan ze terug naar hun natuurlijke emotionele staat: Risico aversie. Maar wat is risico eigenlijk? Risico is de mogelijkheid van een negatieve gebeurtenis in de toekomst. Kun je ooit weten welke negatieve gebeurtenis er in de toekomst voorkomt? En stel dat je een aandeel koopt en het aandeel gaat 100x over de kop of verdubbelt in 5 jaar tijd. Heb je dan weinig risico genomen of was het een gokje dat goed uitpakte? Risico is dus erg subjectief. Toch maakt de gemiddelde belegger altijd dezelfde fouten: Mensen worden risico avers wanneer de beurs laag staat en mensen nemen graag veel risico wanneer de beurs hoog staat. Dit gebeurt al decennia lang en zal ook altijd zo blijven. De kunst is dus om te begrijpen wanneer je meer risico moet nemen en wanneer je dit beter kunt laten.

Laten we kijken naar Snapchat. Snapchat is op de weegschaal gaan staan en mocht daarna 36% van zijn marktwaarde inleveren. Sterker nog, sinds de piek in september 2021 is Snapchat ruim 87% gedaald.

SNAP heeft slechter gepresteerd dan verwacht. 2 cent verlies tegenover 1 cent verwacht en $1.11B omzet tegenover $1.14 verwacht. SNAP heeft sinds het beursgenoteerd werd in 2017 in totaal 9 keer de verwachtingen niet waar kunnen maken en in al die tijd is het nog nooit zo hard gestraft dan de afgelopen twee kwartalen. Dergelijke cijfers worden onder normale omstandigheden snel vergeten. Echter zijn dit geen normale tijden. Beleggers staan op hun achterbenen en ruiken zwakte bij SNAP's management. SNAP wil namelijk geen guidance of te wel een prognose afgeven voor Q3 omdat ze simpelweg niet weten wat ze moeten verwachten. Beleggers houden niet van management dat niet onder controle lijkt. SNAP zegt hiermee eigenlijk tegen beleggers: we hebben geen idee.

Dus, dat maakt het een zeer belangrijke week voor andere bedrijven die aankomende week rapporteren. Elk teken van zwakte zal net als de afgelopen maanden worden afgestraft. Maar dit is ook een moment waarbij je weet of je de juiste bedrijven in je portefeuille hebt. Bedrijven die in deze omstandigheden goede cijfers blijven rapporteren (geldt niet voor bedrijven waar de hele industrie hetzelfde ervaart) zullen altijd op de lange termijn hier royaal voor worden beloond. Dit zijn namelijk bedrijven die bestendig zijn tegen elk vorm van onzekerheid en kunnen onder enorme druk presteren. Dit zijn over het algemeen bedrijven met een goed management, sterk competitief voordeel, goede financials & gezonde groei.

Deze 4 bedrijven zijn aankomende week aan de beurt

  • Microsoft - Van Microsoft wordt aankomende dinsdag een omzet van $52.5 Miljard verwacht voor Q2. Daarnaast een winst per aandeel van $2.30 - Als Microsoft naar verwachting presteert dan zijn ze goed op weg naar een jaar omzet van $199.3 Miljard en $9.50 winst per aandeel. Dat is een jaarlijkse groei van 18.6% qua omzet en 19.2% meer winst. Alle ogen zijn gericht op Microsoft Azure. De clouddienst van Microsoft is zeer winstgevend en het parade paardje van Microsoft en mochten ze de verwachtingen niet waar maken dan wordt dit als teken van zwakte gezien. Ook is de groei van Linkedin binnen Microsoft erg belangrijk. Microsoft kocht LinkedIn voor $28 Miljard een aantal jaar terug.

  • Shopify - SHOP mag Woensdag rapporteren & de verwachtingen zijn zoals altijd erg hoog. De hele E-Commerce sector heeft een zeer heftige tijd achter de rug gehad tijdens Covid. Ze konden niet snel genoeg alles wat er werd besteld bij de klant krijgen maar hebben ook de lasten moeten dragen van een consument die niet gedwongen online moest bestellen. Zowel Amazon, Shopify, Walmart als alle andere e-commerce partijen hebben hun omzetten en winst verwachtingen flink moeten bijstellen. Analisten verwachten een winst per aandeel van 0.03 & omzet van $1.35 Miljard voor Q2. Management van Shopify heeft de verwachtingen al getemperd door aan te geven dat dit een periode is voor SHOP om te investeren in het bedrijf zelf. Ze verwachten en willen voorlopig geen winst maken. Van de 7 Miljard cash op de balans heeft Shopify inmiddels zo'n 2 Miljard uitgegeven om Deliverr over te nemen. Hiermee versterkt Shopfy de MOAT van het bedrijf en positioneert zich als end-to-end oplossing voor iedereen die een webwinkel wilt beginnen of al heeft.

  • ROKU - Donderdag is Roku aan de beurt. Sinds 2017 heeft Roku nog nooit een kwartaalcijfer teleur gesteld en toch is het aandeel meerdere keren ruim 50% of meer gezakt. Ook nu mag Roku zo'n 80% inleveren sinds zijn all-time-high. Roku is een lastig bedrijf voor veel mensen om te begrijpen. Het businessmodel is niet meteen duidelijk voor meeste mensen & vereist enig kennis van AVOD en SVOD binnen de streaming industrie. Google het maar even. Hint: Netflix is SVOD en wilt nu ook AVOD implementeren en ROKU is puur AVOD. Dat betekent kort gezegd dat Roku geld verdient door advertenties te tonen voor gratis content. Roku is erg volatiel omdat ze enorme concurrenten hebben. Dit is niets nieuws, dit is al jaren zo. Google, Amazon, Apple & Netflix willen allemaal een stukje van Roku's taart. Roku is nog altijd marktleider en vanwege de grote netwerkeffecten zal dat ook zo blijven in de VS. De vraag is hoe ze internationaal zullen opereren. Om je een voorbeeld te geven: De Appstore van Roku bevat bijvoorbeeld geen Videoland of NPO en er is ook niet echt een incentive voor die bedrijven om een app aan te maken gezien Roku niet groot genoeg is in Nederland. Bij ROKU zal tijdens de kwartaalcijfers vooral worden gekeken naar ARPU - Average revenue per user. Dit is belangrijk gezien het aantal gebruikers sterker is toegenomen door Covid & zal niet meer zo hard groeien als voorheen. SNAP's kwartaalcijfers maken het voor ad-tech bedrijven zoals Roku niet makkelijk. Men denkt dat Roku ook veel last zal hebben van de lagere advertentie budgetten. Mijn verwachting is dat Roku's robuuste CTV-data aantrekkelijk genoeg is voor adverteerders en uniek genoeg is om hier niet teveel last van te hebben. De verwachting voor omzet is $804.67 mln en verlies per aandeel van -0.68 (onbevestigd).

  • Google - GOOG is op dit moment een van de meest ondergewaardeerde tech-giganten. Qua elke metric is het op dit moment een koopje & de balans is zo wonder schoon dat je geen enkel bedrijf vindt die er tegenop kan. Met bijna 140 Miljard cash op de balans kan Google, Netflix, anderhalf keer kopen. Dat zijn 10 Roku's & 5 Shopify's. De reden dat Google op dit moment zo laag gewaardeerd is het businessmodel. Google haalt een groot gedeelte van haar inkomsten via Advertenties binnen. Historisch gezien hebben advertentie kanalen het altijd moeilijk in lastige economische tijden. Dit is een makkelijke kostenpost om op te bezuinigen voor bedrijven & je ziet Facebook, Snap en andere ad-tech partijen hier ook last van hebben. De verwachting voor Google is een omzet van $70.59 Miljard. Dat is een groei van zo'n 14% en een winst per aandeel van $1.28. Dat laatste groeit met 3.2%. Google's monopoly op het internet en alle belangrijke zoek data is wat Google uiteindelijk in deze tijden verder helpt naar mijn mening. Het maakt me niet uit wat de juridische afdeling van Google zegt. Google heeft een monopolie op het internet. Inmiddels gebruikt vrijwel iedereen Youtube, Maps, Search, Gmail & Chrome of Android. Daarmee heeft Google gegevens over letterlijk iedereen en zijn ze onmisbaar voor welke adverteerder dan ook. Dat laatste is dan ook een risico op de lange termijn. Google wordt mogelijk gereguleerd vanwege hun dominante positie.

Let op: Dit is getypt via mobiel en kan fouten bevatten. Alle typ of grammatica foutjes kun je sturen naar support@debelegger.nl

Momenteel enkel actief via Blogs & op Instagram!